Waarom is intervisie binnen elke organisatie belangrijk?

Waarom is intervisie belangrijk in organisaties?

Intervisie wordt veel binnen de zorg, het onderwijs en de advocatuur ingezet. Binnen een aantal beroepsgroepen is intervisie zelfs een verplicht onderdeel van de jaarlijkse professionele ontwikkeling. En dat is niet gek. Intervisie werkt namelijk. Maar waarom is het ook voor andere organisaties een waanzinnig middel om in te zetten? 

De kracht van intervisie op de werkvloer

In veel organisaties worden medewerkers dagelijks geconfronteerd met complexe vraagstukken. Zeker wanneer je veel klant/cliëntcontact hebt. Mensen reageren vaak anders dan je had verwacht en brengen je daarmee in onverwachte situaties. Naast dit contact, is er ook nog een uitdaging met administratieve last en werkdruk. Intervisie biedt een gestructureerde methode om samen te reflecteren, waardoor je de kern van het probleem onder ogen kunt komen en vanuit daar een constructieve oplossing creëert. 

De eindeloze vergaderingen waar elke keer hetzelfde besproken wordt...

Je kent misschien wel de eindeloze vergaderingen waar steeds hetzelfde besproken wordt. Dingen zoals: het schoonmaakrooster wordt niet goed genoeg gehandhaafd, wel/geen bedrijfskleding dragen, moet er betaald worden voor de koffie of niet? Op elk overleg wordt het wel even aangestipt, maar een goede oplossing? Die is na jaren van 'zeuren' nog niet gevonden. Het lijkt of niemand tevreden lijkt te zijn. 

Dat 'zeurrondje' kost onnodig veel tijd, energie en geld. Bedenk maar eens hoe lang je het per week/maand hebt over deze sluimerende problemen en met hoeveel mensen je hier tijd aan besteed. Zonder dollen: dit kost organisaties honderden tot duizenden euro's per jaar. 

Wat je met intervisie wel bereikt

Het klagen, zeuren en afgeven op elkaar/de directie kan doorbroken worden wanneer je constructief aan de slag gaat met intervisie. Welke problemen worden steeds besproken zonder dat er echt een oplossing is? Breng deze eens in tijdens een intervisie. Je onderzoekt dan de kern: waarom is dit een probleem en voor wie is dit eigenlijk een probleem? Vaak is de juiste oplossing dichterbij dan je denkt. Zo kun je je overleggen goed insteken, bespaar je tijd, geld en energie! 

De voordelen van intervisie binnen organisaties

  • Verhoogde kwaliteit van dienstverlening - Minder fouten, betere resultaten. 
  • Betere samenwerking en communicatie - Teams worden hechter, leren elkaar beter kennen en begrijpen. 
  • Lagere werkdruk en stress - Reflectie voorkomt burn-outs en vergroot het werkplezier van je medewerkers. 
  • Beter probleemoplossend vermogen - Complexe casussen worden systematisch besproken. 
  • Continue professionele ontwikkeling - Medewerkers blijven leren (van elkaar) en groeien. 

Meerwaarde van een professionele intervisie-begeleider

Veel organisaties kiezen ervoor om een externe intervisie-begeleider in te zetten om de kwaliteit en objectiviteit te waarborgen. Wil jij dit ook? Bekijk onze begeleide intervisies of leer hoe je zelf intervisie-trajecten opzet en intervisiegroepen begeleidt met onze training tot intervisie-begeleider.

Reactie plaatsen

Waar start jij?

Groeimeesters - Meesters in Groei - Intervisie - Intervisiebegeleiding

Intervisie begeleiding

trainingen-intervisie-begeleiding-cursus-intervisie-begeleider

Cursus
intervisie-begeleider

trainingen-intervisie-begeleiding-23 in companu training intervisie

Incompany training