Wij begeleiden intervisie o.a. bij:
Wij begeleiden intervisie o.a. bij:
Hoe intervisie notariskantoren versterkt
Als notaris weet je hoe belangrijk het is om continu kwaliteit te leveren, vakinhoudelijk up-to-date te blijven en tegelijkertijd complexe vraagstukken op te lossen. Die praktijk brengt vaak meer uitdagingen met zich mee dan enkel de juridische vraagstukken.
Hoe zorg je ervoor dat de samenwerking binnen je kantoor soepel verloopt? Hoe houd je een beheersbare werkdruk in een drukke week? Op welke manier is de communicatie met klanten, collega's en binnen je netwerk te verbeteren? Hoe behoud je het overzicht in complexe dossiers?
Je staat als notaris voor veel uitdagingen: tijdsdruk, behoefte aan foutloos werk en complexe juridische vraagstukken die voortdurend veranderen. Er speelt zo veel meer mee dan alleen de vakinhoud. Je team, de werkdruk, ethische dilemma's, een goed netwerk opbouwen en behouden en de communicatie binnen en buiten het kantoor is cruciaal voor het succes van je praktijk.
Wat als je deze dilemma's samen aanpakt?
Stel je eens voor:
Intervisie biedt precies dat. In een gestructureerde methode samen met een professionele begeleider, ga je samen met vakgenoten het gesprek aan. Je onderzoekt dilemma's en ontrafelt vraagstukken om samen te leren. Niet alleen vakinhoudelijk, maar juist ook op persoonlijk niveau en teamniveau.
Intervisie: de sleutel tot betere samenwerking en kwaliteitsverbetering
Intervisie is dé methode voor notarissen om:
Het resultaat?
Een team dat niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook beter samenwerkt en lastige situaties met vertrouwen aanpakt.
Investeer in het kantoor van de toekomst...
Wil je ook het beste uit je team halen en je notariskantoor verder versterken? Kies dan voor een intervisie-traject op maat, speciaal ontwikkeld voor notarissen en hun teams.
Wij begeleiden notariskantoren door het hele land en zorgen ervoor dat de trajecten aansluiten bij de specifieke uitdagingen en vraagstukken die spelen binnen de notariële praktijk.
Start met intervisie en zet de eerste stap naar verbetering
Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over hoe intervisie jouw kantoor kan versterken. Samen maken we een plan dat past bij je behoeften en uitdagingen.
van aanmelding tot en met certificaat!
Hi, ik ben Milou!
Ruim 10 jaar geleden studeerde ik vol trots af als docent. Na een korte carrière in het onderwijs ging mijn pad toch een andere richting op. Ik werd manager in een zorginstelling. Daar werd het belang van intervisie snel duidelijk. Wat een vraagstukken, persoonlijke dilemma's en wet- en regelgeving kwam er om de hoek kijken! Genoeg om met elkaar over te sparren.
Toen ik me verder ging verdiepen in intervisie bleek het niet alleen voor de zorg interessant, maar kwam de behoefte vanuit meer sectoren. Ook binnen het onderwijs, de overheid en andere organisaties kwam er steeds meer vraag.
In de afgelopen jaren heb ik vele intervisies mogen begeleiden en mijn expertise als docent kunnen verweven met mijn rol als intervisie-begeleider. Die kennis en kunde heb ik mogen delen met alle begeleiders die zijn aangesloten bij het Netwerk Intervisie.
De experts van intervisie-begeleiding zorgen voor inspirerende en motiverende intervisies. Zij wisselen methodieken af om de motivatie hoog te houden, weten hoe zij groepsprocessen positief kunnen beïnvloeden en scheppen een klimaat waarin leren tot stand komt. Dat is waar wij voor staan.
Zet vandaag de stap om te beginnen met intervisie!
Een intervisie is een gestructureerd gesprek waarbij wordt gekeken naar achterliggende denkpatronen, overtuigingen en (on)bewuste gevoelens van de casusinbrenger. Hierbij wordt tijden het inzoomen op de casus en de casusinbrenger een leerproces op gang gebracht. Tot slot worden tips en adviezen gegeven vanuit verschillende invalshoeken.
Tijdens een intervisie kun je op verschillende gebieden casussen inbrengen. Het meest waardevolle aan een intervisie is dat er dieper op jou als persoon en/of professional wordt ingezoomd. Dat maakt dat een geschikte intervisieleervraag een vraag is die op het snijvlak ligt van jouw werk en jou als persoon. Bijvoorbeeld: 'Hoe ga ik om met klanten die niet betalen?' Of: 'Welke alternatieve strategieën kan ik gebruiken bij het juist instrueren van mijn cliënten die hun leefstijl moeten verbeteren omwille van hun gezondheid?' Of: 'Ik heb het druk en vind het lastig om 'nee' te zeggen. Dat zorgt voor weinig focus. Wat kan ik hierin veranderen?'
Een intervisie groep bestaat idealiter uit een groep van 5 tot 8 personen. Op die manier weten wij een veilige sfeer te creëren en doet iedereen actief mee. Bij kleine groepen is het mogelijk om een groep samen te stellen met professionals uit dezelfde beroepsgroep (wij zoeken deze voor je) of professionals uit andere beroepsgroepen. Het kan enorm gaaf zijn om als zorgprofessional van een leidinggevende in de supermarkt te horen welke strategieën hij/zij gebruikt om met lastige klanten om te gaan!
Grotere groepen zijn ook mogelijk. We bekijken dan samen wat de beste mogelijkheden zijn voor jouw groep, jouw wensen en jouw doelen.
Een werkoverleg is gericht op procedures en praktische zaken. Wie voert welke taak uit, hoe kan dit verbeteren en welke vervolgstappen zijn nodig? Ook worden in een werkoverleg zaken besproken rondom systemen en zakelijke handelingen.
Bij een intervisie wordt er nauwkeurig gereflecteerd op de handelingen en wordt er gekeken naar onderliggende overtuigingen, denkpatronen en gevoelens. Deze beïnvloeden de handelingen maar zitten vaak in de zogenoemde blinde vlek van de casusinbrenger.
Tijdens een intervisie zijn er 3 rollen: de casusinbrenger, de deelnemers en de (professionele) begeleider.
De casusinbrenger brengt de casus in en alle deelnemers helpen de inbrenger reflecteren op zijn/haar eigen handelen, gedachten, overtuigingen en gevoelens die de handelingen hebben beïnvloed.
De (professionele) begeleider zorgt voor de structuur van het gekozen intervisiemodel en geeft sturing aan het proces. Je begrijpt dat het vaak lastig is om niet mee te praten als je zelf onderdeel bent van het team. Daarom is een professionele begeleider een uitkomst!
Integendeel. Het laat juist zien dat jij als professional in staat bent om je eigen handelen aan het licht te stellen. Dat je kunt reflecteren, onderliggende patronen bloot durft te leggen en je handelen aan kunt passen zodat het voor jou beter is. Intervisie is een passend leermiddel voor professionals die te maken hebben met dilemma's en uitdagingen.
Intervisie in de zorg is belangrijk omdat het je even stil laat staan bij je eigen handelen. Dit is verplicht vanuit de wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz). Hierin staat dat elke zorgprofessional verplicht is om op regelmatige basis te reflecteren op hun eigen professionele handelen en te leren van incidenten en calamiteiten. Daar is intervisie uitermate geschikt voor.
Intervisie is een vorm die veel gekozen wordt om te werken aan de kwaliteit van zorg.
Professionals doen intervisie omdat ze persoonlijke en professionele doelen willen bereiken. Daarnaast is het een goed middel om samenwerking en communicatie binnen het team en de organisatie te verbeteren.
Voor teamcoaching is intervisie geen geschikt middel op zich. Het kan wel aanvullend gebruikt worden op teamcoaching om de samenwerking en de communicatie te verbeteren op de punten die besproken zijn tijdens de teamcoaching.
Eén enkele intervisiesessie met een groep van 5 tot 8 personen duurt ongeveer 2 uur. In de meeste gevallen plannen wij trajecten in van 4 tot 8 intervisies per kalenderjaar. Zo kom je op regelmatige basis bij elkaar en leer je regelmatig stil te staan bij jouw handelen. Wil jij een keer een losse intervisiesessie om te proberen of intervisie iets voor jou is? Dan kunnen we die mogelijkheden bespreken!
De belangrijkste voorwaarde voor ons om een intervisiegroep te starten is een veilige sfeer. Deze sfeer kan het best worden neergezet wanneer een groep fysiek bij elkaar komt. Natuurlijk zijn er ook online mogelijkheden.
Bij een intervisiegroep zorgen we voor homogeniteit. Dat betekent dat jouw leidinggevende niet mag deelnemen aan jouw intervisiegroep, maar jij alleen met gelijkgestemde professionals een groep vormt.
Daarnaast is geheimhouding enorm belangrijk. Voorafgaand aan een intervisietraject maken wij deze regels altijd duidelijk zodat iedereen zich hieraan houdt en elke deelnemer een andere deelnemer kan aanspreken op gesprekken die niet fijn voelen.