Intervisie als verpleegkundige: volgens richtlijnen van V&VN
Verpleegkundigen intervisie V&VN

Intervisie voor verpleegkundige

Volledig volgens de eisen van V&VN en Wkkgz. 

Geheel ontzorgde intervisie-begeleiding.

Wij begeleiden intervisie o.a. bij:

Versterk je zorgpraktijk en jezelf met intervisie

Je bent als verpleegkundige de spil in de zorgverlening. Je werkt dagelijks met patiënten en hun families, biedt emotionele ondersteuning en zorgt voor de hoogste kwaliteit van zorg. Maar het werk kan ook veeleisend zijn. Je staat vaak onder druk, moet snel beslissingen nemen en je hebt te maken met emotioneel zware situaties. Hoe blijf je gemotiveerd, houd je de kwaliteit van zorg hoog en voorkom je dat je uitgeblust raakt?

De uitdaging: balans tussen zorgen voor anderen en zorgen voor jezelf

Verpleegkundigen staan voor een grote uitdaging: je zorgt voor anderen, maar wie zorgt er voor jou? Hoe reflecteer je op je werk, verbeter je je aanpak en ga je om met de stress en druk die je dagelijks ervaart? Zonder de tijd te nemen om stil te staan, kan het moeilijk zijn om jezelf te blijven ontwikkelen en om te gaan met de emotionele belasting op je werk. 

Met ons uitgebreide netwerk van gecertificeerde begeleiders, begeleiden wij jaarlijks meer dan 500 professionele intervisies door heel Nederland. 
Milou Meijer - eigenaar intervisie-begeleiding.nl

Intervisie: samen reflecteren, leren en groeien

Intervisie biedt jou als verpleegkundige een veilige plek om samen met collega's in gesprek te gaan over casussen, dilemma's en vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt. Het is een moment van reflectie, waarin je leert van de ervaringen van anderen en jouw ervaringen kunt delen. Je doet nieuwe inzichten op en denkt samen met collega's na over je aanpak, ontdekt je verbeterpunten en je werkt aan je persoonlijke en professionele groei. 

Dit is wat anderen zeggen...

These slides will be slide-able on the live version of your page!
Aanrader!
Milou is een aardig en deskundig Intervisie begeleidster.  Elke sessie is leuk en leerzaam.  Echt een aanrader.
Ms. Nameless
Add Your Stars
Zelfs nuttig
Dankzij haar begeleiding hadden wij een leerzame en leuke intervisie sessie. Intervisies zijn in mijn vak verplicht, maar in deze vorm niet erg. Sterker nog, zelfs nuttig.
Ms. Nameless
Add Your Stars
Erg onder de indruk
Ik was erg onder de indruk van het feit dat Milou van deze verplichte intervisie waar ik met frisse tegenzin aan begonnen was toch een erg leuke en leerzame ervaring kon maken! Aanrader!
Ms. Nameless
Add Your Stars
Veel inzichten!
Bij intervisie-begeleiding weet je dat je goede begeleiding krijgt voor je intervisie. Ik vind de intervisies als startend ondernemer heel zinvol om de problemen waar ik tegenaanloop binnen een groep te bespreken. Ik krijg veel inzichten waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben. Het helpt mij enorm!
Ms. Nameless
Add Your Stars

Waarom intervisie-begeleiding.nl?

100% ontzorgd 

van aanmelding tot en met certificaat!

Waarom intervisie bij verpleegkundigen?

  • Reflectie op je zorgverlening:
    Je deelt ervaringen en bespreekt deze waardoor je je eigen werk vanuit nieuwe invalshoeken ziet en waardevolle feedback krijgt. Je ziet je eigen handelen in ander licht.
  • Persoonlijke en professionele groei:
    Intervisie helpt je als verpleegkundige om de emotionele impact van je werk beter te verwerken en geeft je de ruimte om je ervaringen te delen met anderen die begrijpen wat je doormaakt. 
  • Omgaan met stress en emotionele belasting:
    Meer werkplezier en minder stress, dat wil toch iedereen? Door lastige situaties te bespreken, krijg je verlichting en voorkom je dat je blijft rondlopen met vragen of twijfels.
  • Een ondersteunend netwerk van collega's:
    Door intensief contact creëer je een stevig netwerk van professionals die elkaar ondersteunen en helpen bij het oplossen van complexe vraagstukken.

Waarom intervisie voor verpleegkundigen?

Buiten de eisen van de Wkkgz en de richtlijnen van jouw beroepsvereniging zoals de V&VN, KNOV en Kwaliteitsregister Paramedici, ben je als verpleegkundige voortdurend bezig om de beste zorg aan je patiënt te verlenen. Intervisie helpt je om te reflecteren op je werk, op je eigen handelen en op je eigen overtuigingen die bepalend zijn waarom je dingen doet zoals je ze doet. Op die manier blijf je groeien en zorg je dat je sterker in je schoenen staat, zowel op persoonlijk vlak als professioneel vlak. Je houdt zo de kwaliteit van je zorg hoog.

Blijf jezelf ontwikkelen met intervisie

Wil je als verpleegkundigen jezelf blijven ontwikkelen, beter omgaan met de druk van je werk, en de zorgkwaliteit die je biedt verder verhogen? Onze intervisie-trajecten, speciaal voor verpleegkundigen, bieden je de kans om samen met collega’s te reflecteren en te leren. Onder begeleiding van ervaren professionals werk je aan je persoonlijke groei en het verbeteren van je zorgpraktijk.


Wij ondersteunen je volledig. Ontdek hoe wij dat doen door je hieronder aan te melden en sta open voor al het moois je tegemoet komt: het is je gegund.  

Milou Meijer - intervisiebegeleider
Milou Meijer - Intervisie-begeleiding

Hi, ik ben Milou! 

Leuk dat je de tijd neemt om te lezen over mij. Meer dan tien jaar geleden studeerde ik vol trots af als docent, klaar om het onderwijs in te gaan en mijn passie voor leren te delen met anderen. Na een korte, waardevolle tijd voor de klas, volgde mijn carrière echter een ander pad. Ik belandde als manager bij een zorginstelling. Hier maakte ik kennis met de vele vraagstukken, persoonlijke dilemma’s en complexe wet- en regelgeving die het werk zo uitdagend maken.

Al snel ontdekte ik dat deze vraagstukken om meer vroegen dan alleen individuele oplossingen. Er ontstond een natuurlijke behoefte om met collega’s te sparren en samen te groeien. Dat was mijn eerste échte kennismaking met intervisie, en wat bleek dat waardevol!

Wat begon in de zorg, groeide al snel uit tot iets groters. Niet alleen zorgprofessionals, maar ook docenten, overheidsmedewerkers en professionals uit diverse sectoren zagen de kracht van intervisie in. De afgelopen jaren heb ik met veel plezier intervisies mogen begeleiden en mijn achtergrond als docent verweven met mijn rol als intervisiebegeleider. Die unieke combinatie maakt dat ik zowel de inhoud als het groepsproces goed begrijp.

Vandaag deel ik mijn kennis en ervaring met de experts van het Netwerk Intervisie. Samen zorgen wij voor inspirerende en motiverende intervisiesessies waarin leren centraal staat. Onze begeleiders wisselen methodieken af, zorgen voor een positieve groepsdynamiek en scheppen een klimaat waarin ontwikkeling en groei centraal staan. 

Wil je meer weten hoe intervisie jou en jouw team kan helpen? Neem dan contact met me op!

Zet vandaag de stap om te beginnen met intervisie!

10 meest gestelde vragen over Intervisie

Wat is een intervisie?

Een intervisie is een gestructureerd gesprek waarbij wordt gekeken naar achterliggende denkpatronen, overtuigingen en (on)bewuste gevoelens van de casusinbrenger. Hierbij wordt tijden het inzoomen op de casus en de casusinbrenger een leerproces op gang gebracht. Tot slot worden tips en adviezen gegeven vanuit verschillende invalshoeken.

Welke casus kan ik inbrengen tijdens een intervisie?

Tijdens een intervisie kun je op verschillende gebieden casussen inbrengen. Het meest waardevolle aan een intervisie is dat er dieper op jou als persoon en/of professional wordt ingezoomd. Dat maakt dat een geschikte intervisieleervraag een vraag is die op het snijvlak ligt van jouw werk en jou als persoon. Bijvoorbeeld: 'Hoe ga ik om met klanten die niet betalen?' Of: 'Welke alternatieve strategieën kan ik gebruiken bij het juist instrueren van mijn cliënten die hun leefstijl moeten verbeteren omwille van hun gezondheid?' Of: 'Ik heb het druk en vind het lastig om 'nee' te zeggen. Dat zorgt voor weinig focus. Wat kan ik hierin veranderen?'

Uit hoeveel personen bestaat een intervisiegroep?

Een intervisie groep bestaat idealiter uit een groep van 5 tot 8 personen. Op die manier weten wij een veilige sfeer te creëren en doet iedereen actief mee. Bij kleine groepen is het mogelijk om een groep samen te stellen met professionals uit dezelfde beroepsgroep (wij zoeken deze voor je) of professionals uit andere beroepsgroepen. Het kan enorm gaaf zijn om als zorgprofessional van een leidinggevende in de supermarkt te horen welke strategieën hij/zij gebruikt om met lastige klanten om te gaan!
Grotere groepen zijn ook mogelijk. We bekijken dan samen wat de beste mogelijkheden zijn voor jouw groep, jouw wensen en jouw doelen.

Wat is het verschil tussen een intervisie en een werkoverleg?

Een werkoverleg is gericht op procedures en praktische zaken. Wie voert welke taak uit, hoe kan dit verbeteren en welke vervolgstappen zijn nodig? Ook worden in een werkoverleg zaken besproken rondom systemen en zakelijke handelingen.
Bij een intervisie wordt er nauwkeurig gereflecteerd op de handelingen en wordt er gekeken naar onderliggende overtuigingen, denkpatronen en gevoelens. Deze beïnvloeden de handelingen maar zitten vaak in de zogenoemde blinde vlek van de casusinbrenger.

Welke rollen zijn er in een intervisie?

Tijdens een intervisie zijn er 3 rollen: de casusinbrenger, de deelnemers en de (professionele) begeleider.
De casusinbrenger brengt de casus in en alle deelnemers helpen de inbrenger reflecteren op zijn/haar eigen handelen, gedachten, overtuigingen en gevoelens die de handelingen hebben beïnvloed.
De (professionele) begeleider zorgt voor de structuur van het gekozen intervisiemodel en geeft sturing aan het proces. Je begrijpt dat het vaak lastig is om niet mee te praten als je zelf onderdeel bent van het team. Daarom is een professionele begeleider een uitkomst!

Betekent intervisie dat je je werk niet goed doet?

Integendeel. Het laat juist zien dat jij als professional in staat bent om je eigen handelen aan het licht te stellen. Dat je kunt reflecteren, onderliggende patronen bloot durft te leggen en je handelen aan kunt passen zodat het voor jou beter is. Intervisie is een passend leermiddel voor professionals die te maken hebben met dilemma's en uitdagingen.

Wat is het belang van intervisie in de zorg?

Intervisie in de zorg is belangrijk omdat het je even stil laat staan bij je eigen handelen. Dit is verplicht vanuit de wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz). Hierin staat dat elke zorgprofessional verplicht is om op regelmatige basis te reflecteren op hun eigen professionele handelen en te leren van incidenten en calamiteiten. Daar is intervisie uitermate geschikt voor.
Intervisie is een vorm die veel gekozen wordt om te werken aan de kwaliteit van zorg.

Waarom zou ik investeren in intervisie?

Professionals doen intervisie omdat ze persoonlijke en professionele doelen willen bereiken. Daarnaast is het een goed middel om samenwerking en communicatie binnen het team en de organisatie te verbeteren.
Voor teamcoaching is intervisie geen geschikt middel op zich. Het kan wel aanvullend gebruikt worden op teamcoaching om de samenwerking en de communicatie te verbeteren op de punten die besproken zijn tijdens de teamcoaching.

Hoeveel tijd moet ik investeren in een intervisie?

Eén enkele intervisiesessie met een groep van 5 tot 8 personen duurt ongeveer 2 uur. In de meeste gevallen plannen wij trajecten in van 4 tot 8 intervisies per kalenderjaar. Zo kom je op regelmatige basis bij elkaar en leer je regelmatig stil te staan bij jouw handelen. Wil jij een keer een losse intervisiesessie om te proberen of intervisie iets voor jou is? Dan kunnen we die mogelijkheden bespreken!

Hoe is de sfeer in een intervisiegroep?

De belangrijkste voorwaarde voor ons om een intervisiegroep te starten is een veilige sfeer. Deze sfeer kan het best worden neergezet wanneer een groep fysiek bij elkaar komt. Natuurlijk zijn er ook online mogelijkheden.
Bij een intervisiegroep zorgen we voor homogeniteit. Dat betekent dat jouw leidinggevende niet mag deelnemen aan jouw intervisiegroep, maar jij alleen met gelijkgestemde professionals een groep vormt.
Daarnaast is geheimhouding enorm belangrijk. Voorafgaand aan een intervisietraject maken wij deze regels altijd duidelijk zodat iedereen zich hieraan houdt en elke deelnemer een andere deelnemer kan aanspreken op gesprekken die niet fijn voelen.