Herken jij deze problemen tijdens jouw intervisie? Zo los je ze op!
14 november 2023 

Herken jij deze problemen tijdens jouw intervisie? Zo los je ze op!

Hoe verloopt jouw intervisiegroep? Loop je wel eens tegen problemen aan? Grote kans dat problemen tijdens jouw intervisie wel eens voorkomen. Maar hoe los je die problemen op? Hieronder een opsomming van de meest voorkomende problemen tijdens intervisie en de oplossing! 

De casus wordt oppervlakkig besproken: er is geen diepgang

Een intervisie heeft als doel om een diepgaande reflectie teweeg te brengen bij de inbrenger en de deelnemers. Als de intervisie op een abstract niveau blijft hangen, vindt er geen reflectie plaats. Als dit gebeurt in jouw intervisie is het raadzaam om eens te kijken naar piramide van Bateson en Dilts. Door dit model bij de intervisie te gebruiken, kun je de groep sturen naar vragen die gaan over de bovenkant van de piramide. Zo blijf je niet 'hangen' in de onderkant waarin alleen de situatie en het handelen besproken wordt, maar ga je dieper in op overtuigingen, gevoelens en zingeving van de inbrenger. Dat ligt namelijk als fundament onder het denken en het doen. Het is een hele kunst om hier goede vragen over te stellen. Wil je daar meer inzicht in? Download dan hier het model van Bateson en Dilts en de vragen die daarbij horen. 

Daarnaast kan de casus oppervlakkig worden besproken omdat het 'veilig' is voor de deelnemers om niet teveel op het gevoel, de overtuigingen en zingeving in te gaan. Je handelen kun je relatief makkelijk verklaren als je niet inzoomt op de bovenkant van de piramide van Bateson en Dilts. Achterhaal als intervisie-begeleider eerst waarom de deelnemers dit niet doen. Het kan zijn dat de sfeer binnen de groep niet veilig genoeg is. Daarover verder in deze blog meer.

De intervisiegroep hanteert één methode waardoor er weinig variatie is en de motivatie afneemt

Wanneer de intervisiegroep altijd volgens dezelfde methode wordt gedaan, kan het zijn dat de motivatie van de deelnemers afneemt. De intervisie wordt dan saai en voorspelbaar. Vragen die worden gesteld lijken elke intervisie weer op elkaar. De kwaliteit van de intervisie neemt dan af. Probeer te variëren in de methoden die je gebruikt tijdens de intervisie. Wissel methoden af zodat je elke intervisie weer de creatieve geest van de deelnemers aanzet. 

De kwaliteit van de casussen is niet goed

Een goede intervisie begint met een goede intervisieleervraag en daaraan gekoppeld een goede casus. Het is daarbij van belang dat er nog geen oplossing is gevonden. Heb je dus een vraag over hoe anderen een dergelijk probleem oplossen, maar heb je zelf al een goede oplossing gevonden? Dan is de casus vaak (niet altijd) niet relevant om te bespreken tijdens een intervisie. Daarnaast kan het voorkomen dat er een vraag wordt ingebracht waarin alleen om handelingen wordt gevraagd. Bijvoorbeeld: ik wil al mijn klanten een mail sturen met programma X. Hoe filter ik de juiste klanten eruit en hoe verstuur ik hen tegelijkertijd een mail? Dit is een vraag die thuis hoort in een werkoverleg, maar niet in een intervisie. 

Wil je weten wat het verschil is tussen een intervisieleervraag en een casus? Bekijk dan de onderstaande video:


De intervisie wordt een theekransje of een werkoverleg, waardoor er niet gereflecteerd wordt

Een ander veelvoorkomend probleem van een intervisie is dat het een theekransje of een werkoverleg wordt. Wanneer een intervisie niet goed begeleid wordt, kan het voorkomen dat jullie bij elkaar zitten en vervallen in een gesprek over hoe je kunt handelen, welke soortgelijke situaties een ander heeft meegemaakt en wat die ander toen heeft gedaan. Het doel van intervisie (reflecteren op het denken en handelen van de casusinbrenger) wordt dan voorbij geschoten. Dat maakt niet dat een theekransje over werkproblemen per definitie slecht of fout is. Een theekransje is alleen geen intervisie... 

Ook kan een intervisie meer richting een werkoverleg gaan wanneer de groep niet zorgvuldig is samengesteld. Wanneer de hiërarchie binnen de groep niet gelijk is (er is geen homogeniteit), dan kan degene met de hogere positie uitdragen hoe er in deze situatie gewerkt moet worden. Dit hoort thuis op een werkoverleg, maar niet in een intervisie. Ook hierbij geldt dat werkoverleggen zeer nuttig en zinvol kunnen zijn, maar dat dit geen intervisie is.

De sfeer in de intervisiegroep is niet veilig

Tot slot is een valkuil dat er binnen de groep geen veilige sfeer heerst. Veiligheid is dé voorwaarde om een intervisiegroep te starten. Merk je dat er een onveilige sfeer heerst? Dan is het belangrijk om hier eerst aandacht aan te geven en te zorgen voor een veilige sfeer. Lukt dat niet binnen deze groep? Overweeg dan om de groepssamenstelling te veranderen. 

Een veilige sfeer binnen een groep kun je bereiken door rekening te houden met:

  • de hiërarchische posities binnen de groep (iedereen moet gelijk zijn aan elkaar)
  • respect
  • vertrouwen 
  • de luistervaardigheden van de groepsleden 


Hulp nodig?

Zit jij met jouw intervisiegroep vast in één van deze problemen en kom je er zelf niet meer uit? Schakel dan de hulp van intervisie-begeleiding.nl in zodat jouw intervisiegroep weer nieuw leven ingeblazen krijgt. Zodat jij en alle andere deelnemers weer energie, motivatie en inspiratie uit de intervisie halen!

Over de schrijver
Als docent en later als manager in een zorgpraktijk, heb ik ervaren hoe belangrijk het is om stil te staan bij je handelen. Tijdens intervisie krijg je de tijd om te reflecteren in een groep. Mijn droom is om dit iedereen te laten ervaren zodat persoonlijke groei op professioneel vlak, maar ook in de rest van jouw leven regelmatig wordt ervaren.
Reactie plaatsen