Intervisie in Uitvaartzorg - accreditatie bij BGNU en NAVU

Intervisie voor uitvaartzorg

De manier om je professioneel en persoonlijk te ontwikkeling.

Geheel volgens de eisen van BGNU & NAVU.

Wij begeleiden intervisie o.a. bij:

Intervisie: de sleutel tot blijvende kwaliteit en zelfzorg

Werken in de uitvaartzorg vraagt veel van je. Je begeleidt nabestaanden tijdens één van de moeilijkste momenten in hun leven en dat vergt niet alleen professionaliteit, maar ook emotionele veerkracht. De constante druk om het perfecte afscheid te regelen, de emotionele belasting en de soms onverwachte situaties kunnen hun tol eisen. 

Blijven ontwikkelen in een veeleisende omgeving

Je wil je blijven ontwikkelen in de omgeving die veel van je eist. Onregelmatige diensten, altijd aan staan en emotionele belasting kunnen hun tol gaan eisen. Jij zorgt de hele dag voor de nabestaanden. Je bent hun aanspreekpunt, hun steun in een moeilijke tijd en krijgt daardoor soms veel te verwerken. Maar wie zorgt er eigenlijk voor jou? Hoe zorg je dat je de gebeurtenissen, meningsverschillen en soms zelfs familieruzies kunt verwerken en dat het jou niet belemmert in de privé en werk? 

Met ons uitgebreide netwerk van gecertificeerde begeleiders, begeleiden wij jaarlijks meer dan 500 professionele intervisies door heel Nederland. 
Milou Meijer - eigenaar intervisie-begeleiding.nl

Uitdagingen binnen de uitvaartzorg

Veel uitvaartverzorgers ervaren:

  • Emotionele belasting 
    Het begeleiden van families in rouw kan psychologisch zwaar zijn en langdurige blootstelling kan leiden tot vermoeidheid of zelfs emotionele uitputting. Met gevolgen voor jezelf, je naasten en op je werk.
  • Eenzaamheid in werk
    Hoewel je constant met mensen werkt, kan de persoonlijke verwerking van alle ervaringen die je opdoet vaak eenzaam aanvoelen. Het bespreken van je eigen uitdagingen en belemmeringen gebeurt niet of weinig.
  • Kwaliteitsdruk
    Elk afscheid moet persoonlijk, respectvol en perfect verlopen. Deze constante druk kan leiden tot stress, onzekerheid en een gevoel van ontevredenheid over je eigen werk.
  • Gebrek aan feedback en reflectie
    Er zijn vaak weinig mogelijkheden om met collega's te sparren over casussen, dilemma's of uitdagingen die je ervaart binnen je werk. De eerste gelegenheid is vaak thuis en je bent niet de enige die hun thuisfront niet wil 'belasten' met jouw werk.

Dit is wat anderen zeggen...

These slides will be slide-able on the live version of your page!
Aanrader!
Milou is een aardig en deskundig Intervisie begeleidster.  Elke sessie is leuk en leerzaam.  Echt een aanrader.
Ms. Nameless
Add Your Stars
Zelfs nuttig
Dankzij haar begeleiding hadden wij een leerzame en leuke intervisie sessie. Intervisies zijn in mijn vak verplicht, maar in deze vorm niet erg. Sterker nog, zelfs nuttig.
Ms. Nameless
Add Your Stars
Erg onder de indruk
Ik was erg onder de indruk van het feit dat Milou van deze verplichte intervisie waar ik met frisse tegenzin aan begonnen was toch een erg leuke en leerzame ervaring kon maken! Aanrader!
Ms. Nameless
Add Your Stars
Veel inzichten!
Bij intervisie-begeleiding weet je dat je goede begeleiding krijgt voor je intervisie. Ik vind de intervisies als startend ondernemer heel zinvol om de problemen waar ik tegenaanloop binnen een groep te bespreken. Ik krijg veel inzichten waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben. Het helpt mij enorm!
Ms. Nameless
Add Your Stars

Waarom intervisie-begeleiding.nl?

100% ontzorgd 

van aanmelding tot en met certificaat!

Waarom intervisie deel van de oplossing is

  • Verwerking van emotionele belasting
    Door in een intervisiegroep open en eerlijk te spreken over de impact van je werk, leer je beter omgaan met de emotionele aspecten van je beroep. Dit bevordert zelfzorg en voorkomt burn-out.
  • Steun van collega's 
    Waarom zelf doen als het samen kan? Je hoeft het niet alleen te doen. Door je ervaringen te delen met vakgenoten, krijg je steun en begrip, wat de eenzaamheid vermindert en je sterker maakt in je werk (en daarbuiten).
  • Reflectie en ontwikkeling
    Intervisie geeft je de kans om casussen te bespreken en feedback te ontvangen. Daardoor groeit je professionaliteit en je zelfvertrouwen. Je krijgt inzicht in hoe anderen vergelijkbare situaties aanpakken leert hierdoor je eigen aanpak te verbeteren. 
  • Blijvende kwaliteitsverbetering
    Door continu te blijven reflecteren op je werk en op jezelf, behoud je de focus op kwaliteit en ontwikkeling. Dit komt niet alleen jezelf, maar ook de families die je begeleidt en eventuele collega's ten goede.

Intervisie maakt het verschil 

Met intervisie zorg je voor jezelf én voor de kwaliteit van jouw dienstverlening. Het helpt je om sterk te blijven in je veeleisende vak, zodat je met energie en aandacht kan blijven doen wat je het liefst doen: mensen ondersteunen in hun afscheid. 

Ontdek hoe intervisie ook jou kan ondersteunen in je werk. Meld je vrijblijvend aan en ervoor hoe intervisie voor jou het verschil maakt.

Milou Meijer - intervisiebegeleider
Milou Meijer - Intervisie-begeleiding

Hi, ik ben Milou! 

Leuk dat je de tijd neemt om te lezen over mij. Meer dan tien jaar geleden studeerde ik vol trots af als docent, klaar om het onderwijs in te gaan en mijn passie voor leren te delen met anderen. Na een korte, waardevolle tijd voor de klas, volgde mijn carrière echter een ander pad. Ik belandde als manager bij een zorginstelling. Hier maakte ik kennis met de vele vraagstukken, persoonlijke dilemma’s en complexe wet- en regelgeving die het werk zo uitdagend maken.

Al snel ontdekte ik dat deze vraagstukken om meer vroegen dan alleen individuele oplossingen. Er ontstond een natuurlijke behoefte om met collega’s te sparren en samen te groeien. Dat was mijn eerste échte kennismaking met intervisie, en wat bleek dat waardevol!

Wat begon in de zorg, groeide al snel uit tot iets groters. Niet alleen zorgprofessionals, maar ook docenten, overheidsmedewerkers en professionals uit diverse sectoren zagen de kracht van intervisie in. De afgelopen jaren heb ik met veel plezier intervisies mogen begeleiden en mijn achtergrond als docent verweven met mijn rol als intervisiebegeleider. Die unieke combinatie maakt dat ik zowel de inhoud als het groepsproces goed begrijp.

Vandaag deel ik mijn kennis en ervaring met de experts van het Netwerk Intervisie. Samen zorgen wij voor inspirerende en motiverende intervisiesessies waarin leren centraal staat. Onze begeleiders wisselen methodieken af, zorgen voor een positieve groepsdynamiek en scheppen een klimaat waarin ontwikkeling en groei centraal staan. 

Wil je meer weten hoe intervisie jou en jouw team kan helpen? Neem dan contact met me op!

Zet vandaag de stap om te beginnen met intervisie!

10 meest gestelde vragen over Intervisie

Wat is een intervisie?

Een intervisie is een gestructureerd gesprek waarbij wordt gekeken naar achterliggende denkpatronen, overtuigingen en (on)bewuste gevoelens van de casusinbrenger. Hierbij wordt tijden het inzoomen op de casus en de casusinbrenger een leerproces op gang gebracht. Tot slot worden tips en adviezen gegeven vanuit verschillende invalshoeken.

Welke casus kan ik inbrengen tijdens een intervisie?

Tijdens een intervisie kun je op verschillende gebieden casussen inbrengen. Het meest waardevolle aan een intervisie is dat er dieper op jou als persoon en/of professional wordt ingezoomd. Dat maakt dat een geschikte intervisieleervraag een vraag is die op het snijvlak ligt van jouw werk en jou als persoon. Bijvoorbeeld: 'Hoe ga ik om met klanten die niet betalen?' Of: 'Welke alternatieve strategieën kan ik gebruiken bij het juist instrueren van mijn cliënten die hun leefstijl moeten verbeteren omwille van hun gezondheid?' Of: 'Ik heb het druk en vind het lastig om 'nee' te zeggen. Dat zorgt voor weinig focus. Wat kan ik hierin veranderen?'

Uit hoeveel personen bestaat een intervisiegroep?

Een intervisie groep bestaat idealiter uit een groep van 5 tot 8 personen. Op die manier weten wij een veilige sfeer te creëren en doet iedereen actief mee. Bij kleine groepen is het mogelijk om een groep samen te stellen met professionals uit dezelfde beroepsgroep (wij zoeken deze voor je) of professionals uit andere beroepsgroepen. Het kan enorm gaaf zijn om als zorgprofessional van een leidinggevende in de supermarkt te horen welke strategieën hij/zij gebruikt om met lastige klanten om te gaan!
Grotere groepen zijn ook mogelijk. We bekijken dan samen wat de beste mogelijkheden zijn voor jouw groep, jouw wensen en jouw doelen.

Wat is het verschil tussen een intervisie en een werkoverleg?

Een werkoverleg is gericht op procedures en praktische zaken. Wie voert welke taak uit, hoe kan dit verbeteren en welke vervolgstappen zijn nodig? Ook worden in een werkoverleg zaken besproken rondom systemen en zakelijke handelingen.
Bij een intervisie wordt er nauwkeurig gereflecteerd op de handelingen en wordt er gekeken naar onderliggende overtuigingen, denkpatronen en gevoelens. Deze beïnvloeden de handelingen maar zitten vaak in de zogenoemde blinde vlek van de casusinbrenger.

Welke rollen zijn er in een intervisie?

Tijdens een intervisie zijn er 3 rollen: de casusinbrenger, de deelnemers en de (professionele) begeleider.
De casusinbrenger brengt de casus in en alle deelnemers helpen de inbrenger reflecteren op zijn/haar eigen handelen, gedachten, overtuigingen en gevoelens die de handelingen hebben beïnvloed.
De (professionele) begeleider zorgt voor de structuur van het gekozen intervisiemodel en geeft sturing aan het proces. Je begrijpt dat het vaak lastig is om niet mee te praten als je zelf onderdeel bent van het team. Daarom is een professionele begeleider een uitkomst!

Betekent intervisie dat je je werk niet goed doet?

Integendeel. Het laat juist zien dat jij als professional in staat bent om je eigen handelen aan het licht te stellen. Dat je kunt reflecteren, onderliggende patronen bloot durft te leggen en je handelen aan kunt passen zodat het voor jou beter is. Intervisie is een passend leermiddel voor professionals die te maken hebben met dilemma's en uitdagingen.

Wat is het belang van intervisie in de zorg?

Intervisie in de zorg is belangrijk omdat het je even stil laat staan bij je eigen handelen. Dit is verplicht vanuit de wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz). Hierin staat dat elke zorgprofessional verplicht is om op regelmatige basis te reflecteren op hun eigen professionele handelen en te leren van incidenten en calamiteiten. Daar is intervisie uitermate geschikt voor.
Intervisie is een vorm die veel gekozen wordt om te werken aan de kwaliteit van zorg.

Waarom zou ik investeren in intervisie?

Professionals doen intervisie omdat ze persoonlijke en professionele doelen willen bereiken. Daarnaast is het een goed middel om samenwerking en communicatie binnen het team en de organisatie te verbeteren.
Voor teamcoaching is intervisie geen geschikt middel op zich. Het kan wel aanvullend gebruikt worden op teamcoaching om de samenwerking en de communicatie te verbeteren op de punten die besproken zijn tijdens de teamcoaching.

Hoeveel tijd moet ik investeren in een intervisie?

Eén enkele intervisiesessie met een groep van 5 tot 8 personen duurt ongeveer 2 uur. In de meeste gevallen plannen wij trajecten in van 4 tot 8 intervisies per kalenderjaar. Zo kom je op regelmatige basis bij elkaar en leer je regelmatig stil te staan bij jouw handelen. Wil jij een keer een losse intervisiesessie om te proberen of intervisie iets voor jou is? Dan kunnen we die mogelijkheden bespreken!

Hoe is de sfeer in een intervisiegroep?

De belangrijkste voorwaarde voor ons om een intervisiegroep te starten is een veilige sfeer. Deze sfeer kan het best worden neergezet wanneer een groep fysiek bij elkaar komt. Natuurlijk zijn er ook online mogelijkheden.
Bij een intervisiegroep zorgen we voor homogeniteit. Dat betekent dat jouw leidinggevende niet mag deelnemen aan jouw intervisiegroep, maar jij alleen met gelijkgestemde professionals een groep vormt.
Daarnaast is geheimhouding enorm belangrijk. Voorafgaand aan een intervisietraject maken wij deze regels altijd duidelijk zodat iedereen zich hieraan houdt en elke deelnemer een andere deelnemer kan aanspreken op gesprekken die niet fijn voelen.