Intervisie begeleiding

Algemene voorwaarden

In onze algemene voorwaarden kun je lezen wat de onderliggende voorwaarden van onze overeenkomst zijn.

Algemene voorwaarden

Artikel 1. Definities 

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  • De Onderneming: de onderneming zoals gedefinieerd in artikel 2 van deze algemene voorwaarden, aangeduid als ‘Groeimeesters’ wanneer het gaat om jobcrafting, incompany training en anderszins algemene training en aangeduid als ‘Intervisie-Begeleiding.nl’ wanneer het gaat om het begeleiden van intervisies of het opleiden van personen tot het doen van intervisies;
  • Wederpartij: de klant/opdrachtgever waarmee De Onderneming een Overeenkomst heeft gesloten en/of diegene die daarover in onderhandeling is met De Onderneming;
  • Consument: een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;
  • Overeenkomst: elke afspraak / opdracht tussen De Onderneming en Wederpartij tot het verlenen van Diensten van De Onderneming aan Wederpartij;
  • Partij(en): Wederpartij en De Onderneming tezamen of ieder als individuele contractspartij;
  • Schriftelijk(e): berichtgeving per e-mail, per post of per WhatsApp;
  • Derde(n): andere natuurlijke of rechtspersonen die geen onderdeel uitmaken van deze Overeenkomst;
  • Dienst(en): de door De Onderneming aangeboden Diensten waarbij onder meer, maar niet uitsluitend, kan worden gedacht aan het doen dan wel begeleiden van intervisies, het opleiden van personen tot het doen van en begeleiden van intervisies, jobcrafting, incompany training of anderszins algemene trainingen;
  • Duurovereenkomst: dit is de Overeenkomst waarbij Partijen zich hebben verbonden om over en weer prestaties te verrichten. Deze prestaties moeten daarbij regelmatig terugkeren, opeenvolgend of voortdurend zijn. Een Duurovereenkomst kan zowel worden aangegaan voor bepaalde als onbepaalde tijd. 


Artikel 2. Identiteit van De Onderneming 

Naam bedrijf:                                                                   Groeimeesters & Intervisiebegeleiding.nl
Straatnaam en nummer:                                                De Vang 49
Postcode en vestigingsplaats:                                        6581 DP Malden
KvK nummer:                                                                    90446925


Artikel 3. Algemene bepalingen 

  • Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod en alle (rechts)handelingen van De Onderneming en op elke tot stand gekomen Overeenkomst tussen De Onderneming en Wederpartij. 
  • Indien de Overeenkomst elektronisch wordt gesloten, dan kan in afwijking van het vorige lid en voordat de Overeenkomst wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de Wederpartij ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de Wederpartij op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is,  dan zal voordat de Overeenkomst wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen, of dat deze op verzoek van de Wederpartij langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos kunnen worden toegezonden aan de Wederpartij.
  • Tenzij uitdrukkelijk anders en Schriftelijk is overeengekomen, is de toepasselijkheid van andere (algemene) voorwaarden uitgesloten.
  • Afwijkingen of aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen.
  • Indien De Onderneming niet steeds strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, dan betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn of dat De Onderneming in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen wel de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
  • Indien en voor zover op grond van de redelijkheid en billijkheid - of het onredelijk bezwarend zijnde karakter van een bepaling - op enige bepaling van deze algemene voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, dan komt aan de desbetreffende bepaling wat betreft de inhoud en strekking in elk geval een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis toe, zodat daarop wel een beroep kan worden gedaan.
  • De Onderneming kan niet garanderen dat met de door hem uitgevoerde werkzaamheden altijd het door Wederpartij gewenste resultaat bereikt wordt. De aanvaarde opdracht leidt tot een inspanningsverbintenis en uitdrukkelijk niet tot een resultaatsverbintenis.
  • De Onderneming is gerechtigd om voor de uitvoering van de Overeenkomst Derden in te schakelen.
  • De werking van art. 7:404 en/of 7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek (hierna ‘BW’) is/zijn uitgesloten. Dit houdt in dat in geval van een opdracht die om een bepaalde reden is verleend aan De Onderneming, het niet zonder meer inhoudt dat De Onderneming ook daadwerkelijk de partij gaat zijn die de uiteindelijke opdracht uitvoert. De opdracht die aan De Onderneming wordt verleend door de Wederpartij geldt derhalve niet als een aan De Onderneming verleende opdracht met het oog op een bepaalde persoon. Voorts geldt dat indien de opdracht aan De Onderneming én een of meer andere opdrachtnemers is gegeven, De Onderneming niet hoofdelijk aansprakelijk is jegens de Wederpartij, maar slechts voor zijn eigen aandeel c.q. inbreng in de opdracht/Overeenkomst.


Artikel 4.  Het aanbod 

  • Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder (bepaalde) voorwaarden geschiedt, dan wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  • Een uitgebrachte offerte of een aanbod door De Onderneming dient te worden gezien als een vrijblijvend aanbod, tenzij Schriftelijk en uitdrukkelijk anders is overeengekomen door De Onderneming. Een vrijblijvend aanbod kan na aanvaarding herroepen worden door De Onderneming. 
  • Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden Diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de Wederpartij mogelijk te maken. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten omtrent bijvoorbeeld weergegeven bedragen binden De Onderneming niet.


Artikel 5. De Overeenkomst 

  • De Overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de Wederpartij van het aanbod en het voldoen aan de (eventueel) daarbij gestelde voorwaarden.
  • Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden of een Overeenkomst nietig blijkt te zijn of vernietigd wordt, dan tast dit niet de geldigheid van de gehele algemene voorwaarden of Overeenkomst aan. Partijen treden in overleg teneinde een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepaling overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen.
  • De Onderneming behoudt zich het recht voor om geen uitvoering te geven aan een gesloten Overeenkomst, bijvoorbeeld indien zij gerede twijfel of informatie heeft dat Wederpartij niet aan zijn (financiële) verplichtingen zal (kunnen) voldoen. Indien De Onderneming weigert, dan zal zij Wederpartij binnen een redelijke termijn na het sluiten van de Overeenkomst Schriftelijk van deze weigering op de hoogte stellen.
  • In aanvulling op het vorige lid heeft De Onderneming wel het recht van verrekening en/of opschorting bij openstaande vorderingen van Wederpartij of in de gevallen waarin de Wederpartij zijn/haar afspraken niet goed, niet volledig of niet uitvoert. 
  • Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op toekomstige, aanvullende en/of vervolgopdrachten.
  • Afgesproken (op)leveringstermijnen zijn altijd indicatieve termijnen. De termijnen voor (op)levering zijn geen fatale termijnen. Overschrijding van een termijn geeft de Wederpartij dus geen recht op schadevergoeding.
  • Indien de Wederpartij het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, dan bevestigt De Onderneming onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod.


Artikel 6. Verplichtingen van de Wederpartij 

  • Wederpartij draagt er zorg voor dat alle gegevens, documenten en informatie waarvan De Onderneming aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst of waarvan de Wederpartij redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig, volledig, waarheidsgetrouw en in de juiste vorm aan De Onderneming te verstrekken. De Onderneming is daarbij niet verplicht om de verstrekte gegevens of documenten op juistheid te controleren. Eventuele gebreken hieromtrent, of welke hiermee samenhangen, zijn dan ook volledig voor rekening en risico van de Wederpartij. Alle kosten die De Onderneming heeft gemaakt of moet maken ten gevolge van onjuiste informatie, het te laat of niet krijgen van de benodigde informatie en/of niet volledige en/of onjuiste documenten die de Wederpartij aan De Onderneming heeft verstrekt, worden aan de Wederpartij in rekening gebracht. 
  • Wederpartij is gehouden om eventuele (technische) benodigdheden te faciliteren voor De Onderneming. Welke benodigdheden noodzakelijk zijn, zal afzonderlijk van deze algemene voorwaarden worden gecommuniceerd door De Onderneming in de offerte.
  • Wederpartij is gehouden tijdig door te geven op welke locatie de Dienst dient te worden uitgevoerd. Wijzigingen van de locatie op korte termijn kunnen leiden tot een meerprijs.
  • Wederpartij is gehouden tijdig door te geven hoeveel personen er zullen deelnemen aan de genoemde Dienst.
  • Wederpartij is gehouden De Onderneming onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.
  • In het geval Wederpartij handelt in uitvoering van beroep of bedrijf, is Wederpartij verplicht de deelnemers goed te informeren over hetgeen er gaat gebeuren tijdens de specifiek afgenomen Dienst.
  • In het geval Wederpartij handelt in uitvoering van beroep of bedrijf, is Wederpartij verplicht om de namen en de e-mailadressen te verzamelen van de deelnemende personen en deze te delen met De Onderneming. Wederpartij is verplicht om de deelnemende personen daarvoor om toestemming te vragen.
  • Indien Wederpartij – onder meer – deze verplichtingen niet nakomt, dan behoudt De Onderneming zich het recht voor om, naast eventuele sancties als genoemd in dit artikel, de Overeenkomst met directe ingang te ontbinden of te annuleren en betaling te verlangen van Wederpartij voor de reeds gewerkte uren, de reeds gemaakte kosten en/of de reeds gedane investeringen, zonder dat de Wederpartij aanspraak kan maken op schadevergoeding of anderszins. In het geval annulering noodzakelijk blijkt, geschiedt dit conform artikel 9 van deze algemene voorwaarden.


Artikel 7. Ontbinding en opzegtermijnen 

  • Indien de Wederpartij een of meer van zijn verplichtingen niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, in staat van faillissement wordt verklaard, (voorlopige) surseance en/of uitstel van betaling aanvraagt, overgaat tot liquidatie van zijn bedrijf, alsmede wanneer zijn vermogen geheel of gedeeltelijk in beslag wordt genomen, heeft De Onderneming het recht om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of om de Overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk door een Schriftelijke verklaring te beëindigen en/of te ontbinden, één en ander naar haar keuze en steeds met behoud van enig haar toekomend recht op vergoeding van kosten, schade en interesten.
  • In het geval de Overeenkomst een traject behelst met meerdere sessies, is de Overeenkomst niet tussentijds op te zeggen.
  • In het geval gedurende de uitvoering blijkt dat continuering van de Overeenkomst met aangewezen persoon door De Onderneming niet voort kan duren, kan deze persoon worden gewijzigd.


Artikel 8. Annulering    

  • Wederpartij kan de Dienst/Overeenkomst voor aanvang van de Dienst/Overeenkomst Schriftelijk annuleren. Indien Wederpartij de Overeenkomst annuleert, dan geldt de onderstaande staffel:
  • Na een getekende offerte, worden 15% van de kosten in rekening gebracht;

              Binnen 2 maanden voor aanvang, worden 25% van de kosten in rekening gebracht;

              Binnen 1 maand voor aanvang, worden 50% van de kosten in rekening gebracht;

              Binnen zeven dagen voor aanvang, worden 90% van de kosten in rekening gebracht.

  • De Onderneming behoudt zich de mogelijkheid voor om de Overeenkomst te annuleren op basis van gegronde redenen. Als gegronde reden kan bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, worden gedacht aan ziekte, ongevallen of sterfgevallen. In het geval dat zoiets gebeurt, zal De Onderneming zich inspannen om een vervanger te vinden.  


Artikel 9. Aansprakelijkheid  

In geval Wederpartij een Consument is:

  • De totale aansprakelijkheid van De Onderneming is beperkt tot vergoeding van schade tot maximaal het bedrag van het voor die Overeenkomst bedongen honorarium (exclusief btw). In geen geval zal de totale vergoeding voor schade meer bedragen dan het door de aansprakelijkheidsverzekering van De Onderneming uit te keren bedrag. 
  • Niet beperkt is de aansprakelijkheid van De Onderneming voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van De Onderneming.

In geval Wederpartij handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf:

  • De Onderneming is niet aansprakelijk voor indirecte en directe schade. Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van De Onderneming voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van De Onderneming.
  • Indien De Onderneming in een concreet geval toch aansprakelijk gesteld kan worden, ongeacht hetgeen bepaald is in dit artikel, dan geldt dit alleen voor de directe schade. In die gevallen zal de totale aansprakelijkheid van De Onderneming beperkt zijn tot vergoeding van schade tot maximaal het bedrag van het voor die Overeenkomst bedongen honorarium (exclusief btw). 
  • De hoogte van de schadevergoeding zal nimmer meer bedragen dan het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van De Onderneming uitkeert. 
  • Indien De Onderneming toch aansprakelijk gesteld kan worden voor directe schade, dan wordt onder directe schade uitsluitend verstaan:

                de redelijke kosten die Wederpartij zou moeten maken om de prestatie van De Onderneming aan de Overeenkomst te laten beantwoorden; deze                          vervangende schade wordt echter niet vergoed indien de Overeenkomst door of op vordering van Wederpartij wordt ontbonden;

                de redelijke kosten gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade voor zover deze vaststelling betrekking heeft op schade in de                   zin van deze algemene voorwaarden;

                 de redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van schade voor zover Wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking                       van schade in de zin van deze algemene voorwaarden.

  • Wederpartij vrijwaart De Onderneming voor eventuele aanspraken van Derden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden.

Algemene bepalingen omtrent aansprakelijkheid:

  • Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Wederpartij de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan Schriftelijk bij De Onderneming meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen De Onderneming vervalt door het enkele verloop van 12 (twaalf) maanden na het ontstaan van de vordering.
  • De Onderneming is niet aansprakelijk voor schade toegebracht door hulppersonen als bedoeld in art. 6:76 BW. 
  • De Onderneming is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat De Onderneming is uitgegaan van door Wederpartij verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens of indien Wederpartij deze gegevens te laat heeft opgeleverd.
  • De Onderneming is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door Wederpartij wordt geleden als gevolg van het niet-nakomen van de verplichtingen zoals omschreven in artikel 7 – ‘Verplichtingen van de Wederpartij’.


Artikel 10. Overmacht  

  • In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van De Onderneming in de nakoming van enige verplichting jegens Wederpartij niet aan De Onderneming kan worden toegerekend in geval van een van de wil van De Onderneming onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens Wederpartij geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van De Onderneming kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere Derden, (stroom)storingen, computervirussen, extreme weersomstandigheden, brand(gevaar), (dreigend) oorlogsgevaar, pandemieën, epidemieën, quarantaines, ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid, stakingen, files en maatregelen van overheidswege.
  • Indien zich een situatie als bedoeld in lid 1 van dit artikel voordoet als gevolg waarvan De Onderneming niet aan zijn verplichtingen jegens de Wederpartij kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang De Onderneming niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de overmachtsituatie 30 (dertig) kalenderdagen heeft geduurd, dan hebben beide Partijen het recht om de Overeenkomst Schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De Onderneming is in dat geval niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als De Onderneming als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
  • Indien de Overeenkomst eindigt op grond van overmacht, zoals bedoeld in dit artikel, dan heeft De Onderneming recht op betaling van de ten tijde van de beëindiging van de Overeenkomst reeds gewerkte uren of gedane investeringen.


Artikel 11. Garantie voor Diensten van De Onderneming

  • De Onderneming waakt ervoor dat zij handelt als deugdelijk dienstverlener. De Onderneming staat er derhalve voor in dat de Diensten die zij levert voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties en/of bijzonderheden, aan de redelijke eisen van bruikbaarheid en deugdelijkheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. 
  • Indien de Dienst ondeugdelijk is uitgevoerd, dan zal De Onderneming spoedig na klacht van Wederpartij de keuze maken voor het alsnog deugdelijk uitvoeren van de Dienst of een evenredig deel van het (al dan niet reeds door de Wederpartij voldane) honorarium aftrekken. 


Artikel 12. Honorarium/Prijzen  

  • Alle bedragen zijn in euro's en exclusief omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd tenzij anders overeengekomen.
  • De overeengekomen bedragen zijn gebaseerd op kostprijsbepalende factoren op het moment van de aanbieding. De Onderneming behoudt zich het recht voor om 3 (drie) maanden na het sluiten van de Overeenkomst ontstane wijzigingen in kostprijsbepalende factoren, waarop De Onderneming in redelijkheid geen invloed kan uitoefenen, zoals het verhogen van accijnzen, sociale lasten, verzekeringspenningen of omzetbelasting, aan Wederpartij door te berekenen, zulks tot een maximum van 20% van het oorspronkelijke bedrag.
  • De Onderneming heeft daarnaast het recht om de bedragen, zoals genoemd in het aanbod, te verhogen boven het maximum van 20% zoals genoemd in het vorige lid. In dat geval heeft Wederpartij een recht van directe ontbinding op het moment dat de prijswijziging ingaat. De Onderneming zal een dergelijke prijswijziging altijd 1 (één) maand voordat de prijswijziging wordt doorgevoerd aan Wederpartij mededelen.
  • Een samengestelde prijsopgave verplicht De Onderneming niet tot het verrichten van een gedeelte van de Overeenkomst tegen een overeenkomstig deel van het opgegeven bedrag.
  • Kortingen en geoffreerde bedragen gelden niet automatisch voor toekomstige en/of vervolg Overeenkomsten.
  • Het offertebedrag voor jobcrafting, incompany trainigen, intervisies of trainingen in het algemeen, is een vast bedrag. In dat bedrag zijn kosten meegenomen als voorbereidingskosten.
  • In het geval er méér mensen wensen te participeren dan in de offerte begroot, dient Wederpartij dit Schriftelijk te communiceren. Indien mogelijk, zal De Onderneming dit zo goed mogelijk faciliteren en meerprijs rekenen conform artikel 17 van deze algemene voorwaarden.
  • In het geval er sprake is van minder deelnemers dan van tevoren begroot, betekent niet een lagere factuur dan de waarde van de offerte.


Artikel 13. Betaling en facturering  

  • Voor zover niet anders is bepaald in de Overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de Wederpartij verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen veertien (14) dagen na factuurdatum. 
  • Wederpartij heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan De Onderneming te melden.
  • Indien Wederpartij niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, dan wordt deze door De Onderneming gewezen op de te late betaling en wordt de Wederpartij een termijn van 14 (veertien) dagen gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Na het uitblijven van betaling binnen deze veertien-dagen-termijn, is de Wederpartij in verzuim. Hierdoor is Wederpartij ook over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Daarnaast is De Onderneming gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen.
  • In geval van (redelijk zicht op) faillissement, liquidatie of surseance van betaling of een schuldsanering in het kader van de WSNP, zijn de vorderingen van De Onderneming op Wederpartij en de verplichtingen van Wederpartij jegens De Onderneming direct opeisbaar.
  • De door Wederpartij gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, ook indien Wederpartij aangeeft dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.


Artikel 14. Klachten 

  • Wederpartij heeft de mogelijkheid tot het indienen van een klacht ten aanzien van de uitvoering van de Dienst van De Onderneming middels de website van De Onderneming.
  • De klacht dient deze klacht uiterlijk binnen 2 (twee) maanden na afronding van de Dienst in te dienen. Latere klachten dan dat worden niet behandeld.
  • De Wederpartij dient De Onderneming in ieder geval 4 (vier) weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. 
  • Naast het indienen van een klacht direct bij De Onderneming zelf, is het mogelijk om de klacht extern te laten afhandelen via mevrouw Kathleen Naber namens IVAK. De termijn uit lid 2 geldt dan ook.
  • Indien een klacht niet binnen de in de voorgaande leden vermelde termijnen aan De Onderneming is gemeld, wordt de Dienst geacht aan de Overeenkomst te beantwoorden en conform de Overeenkomst te functioneren. 
  • Klachten schorten de betalingsverplichting van de Wederpartij niet op indien de Wederpartij handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.


Artikel 15. Overdracht 

  • Financiële Rechten en plichten van Wederpartij uit deze Overeenkomst kunnen niet worden overgedragen aan een Derde zonder de voorafgaande Schriftelijke toestemming van De Onderneming. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW. 
  • Rechten en plichten van De Onderneming uit deze Overeenkomst mogen worden overgedragen aan Derden. Indien de Wederpartij een Consument is, dan komt de Wederpartij het recht toe om de Overeenkomst te ontbinden indien de rechten en plichten van De Onderneming overgedragen worden aan een Derde. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW.  


Artikel 16. Meerwerk  

  • Indien De Onderneming op verzoek van Wederpartij of op zijn eigen verzoek, met voorafgaande Schriftelijke toestemming van Wederpartij, werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de Overeenkomst vallen, dan zullen deze werkzaamheden of prestaties door Wederpartij worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van De Onderneming. Wederpartij is nimmer verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke Schriftelijke Overeenkomst wordt gesloten.
  • Tot de ‘omvang van de Overeenkomst' behoren in ieder geval de werkzaamheden die genoemd staan op de offerte cq. in het door Wederpartij aanvaarde aanbod van De Onderneming. Al hetgeen dat daarbuiten valt wordt in ieder geval gezien als meerwerk. Dit geldt, tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen tussen Partijen.
  • Wederpartij aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel de overeengekomen doelstellingen en verwachtingen kunnen worden beïnvloed.
  • Voor zover voor de Dienstverlening een vast bedrag is afgesproken, zal De Onderneming Wederpartij altijd van tevoren Schriftelijk informeren over de financiële consequenties van het meerwerk.


Artikel 17. Intellectueel eigendom 

  • Alle intellectuele eigendomsrechten die betrekking hebben op en/of het resultaat zijn van de door De Onderneming uitgevoerde Overeenkomst rusten bij De Onderneming. Wederpartij verkrijgt uitsluitend de niet-exclusieve en niet overdraagbare gebruiksrechten die bij deze algemene voorwaarden en de wet uitdrukkelijk worden toegekend. Ieder ander of verdergaand recht van Wederpartij is uitgesloten.
  • De door De Onderneming verstrekte stukken aan Wederpartij zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door Wederpartij. Het is Wederpartij niet toegestaan om de verkregen informatie openbaar te maken en/of te verveelvoudigen in welke vorm dan ook. Hieronder wordt onder andere verstaan het bewerken, verkopen, het ter beschikking stellen, verspreiden en het - al dan niet na bewerking - integreren in netwerken, uitgezonderd dat een dergelijke openbaarmaking en/of verveelvoudiging Schriftelijk door De Onderneming is toegestaan en/of een dergelijke openbaarmaking en/of verveelvoudiging voortvloeit uit de aard van de Overeenkomst met De Onderneming.
  • Tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen, is de Wederpartij niet bevoegd om sub-licenties te verlenen aan Derden.
  • De Onderneming heeft het recht om de naam en het logo van Wederpartij te gebruiken als referentie of promotie, mits daarvoor toestemming is gegeven.
  • Wederpartij vrijwaart De Onderneming voor de aanspraken van Derden inzake intellectuele eigendomsrechten.
  • Indien Wederpartij handelt in strijd met dit artikel, dan is Wederpartij een direct opeisbare boete verschuldigd ter hoogte van 5.000,- (vijfduizend euro) met een vermeerdering van 500,- (vijfhonderd euro) voor iedere dag dat de overtreding voortduurt met een maximum van 15.000,- (vijftienduizend euro) onverminderd het recht van De Onderneming op het vorderen van (aanvullende) schadevergoeding.


Artikel 18. Geheimhouding  

  • Geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie, die Wederpartij in het kader van de Overeenkomst van De Onderneming heeft verkregen, is verplicht voor Wederpartij. Informatie is vertrouwelijk indien dit door De Onderneming is medegedeeld of als dit redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de informatie.
  • Indien Wederpartij lid 1 van deze bepaling overtreedt, is Wederpartij, ongeacht of de overtreding aan Wederpartij kan worden toegerekend en zonder voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure, ten behoeve van De Onderneming een direct opeisbare boete van 15.000,- (vijftienduizend euro) verschuldigd voor elke overtreding zonder dat sprake hoeft te zijn van enige vorm van schade onverminderd de overige rechten van De Onderneming, waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.


Artikel 19. Medewerkersbeding 

  • Wederpartij zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst, evenals 1 (één) jaar na beëindiging daarvan, slechts na voorafgaande Schriftelijke toestemming van De Onderneming, medewerkers van De Onderneming die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de Overeenkomst of de door De Onderneming gebruikte ZZP’ers, in dienst nemen, dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
  • De Onderneming zal de betreffende toestemming in voorkomend geval niet onthouden indien Wederpartij een passende schadeloosstelling heeft aangeboden. Een passende schadeloosstelling is gedefinieerd als ten minste een vergoeding van 10 (tien) maandsalarissen.


Artikel 20. Exclusiviteit 

  • Voor de duur van de Overeenkomst verleent Wederpartij aan De Onderneming het exclusieve recht de toegewezen Overeenkomst uit te voeren.


Artikel 21. Alternatieve geschillenbeslechting  

  • Indien er tussen De Onderneming en Wederpartij geschillen over de totstandkoming of uitvoering van de Overeenkomst ontstaan, dan kunnen beide Partijen kiezen voor alternatieve geschillenbeslechting, in plaats van de reguliere gang naar de rechter. 
  • In geval Wederpartij een Consument is en De Onderneming de keuze voor alternatieve geschillenbeslechting maakt, dan stelt De Onderneming  Consument hiervan op de hoogte. Consument heeft de mogelijkheid om alsnog te kiezen voor de reguliere rechtsgang. Deze keuze dient Wederpartij binnen 1 (één) maand nadat de keuze van De Onderneming voor alternatieve geschillenbeslechting aan Wederpartij bekend is gemaakt, Schriftelijk aan De Onderneming bekend te maken. 


Artikel 22. Toepasselijk recht 

  • Op Overeenkomsten tussen De Onderneming en Wederpartij is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  • Geschillen tussen Partijen zullen zo veel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing geprobeerd te worden gebracht. Alle geschillen tussen Wederpartij en De Onderneming zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin De Onderneming gevestigd is.


Artikel 23. Survival 

  • De bepalingen uit deze algemene voorwaarden en de Overeenkomst die de strekking hebben om na beëindiging van de Overeenkomst hun gelding te behouden blijven na het eindigen van de Overeenkomst onverminderd van kracht.


Artikel 24. Wijziging of aanvulling 

  • De Onderneming is gerechtigd om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen of aan te vullen. In dat geval zal De Onderneming Wederpartij tijdig op de hoogte stellen van de wijzigingen of aanvullingen. 
  • Tussen deze kennisgeving en de inwerkingtreding van de gewijzigde of aangevulde voorwaarden zullen minimaal 30 (dertig) dagen zitten.
  • In geval Wederpartij een Consument is, dan heeft Wederpartij de mogelijkheid om de wijziging van deze algemene voorwaarden te weigeren of kan hij/zij de Overeenkomst ontbinden. 
  • Indien de wijziging zoals bedoeld in het vorige lid berust op een geldige, in de Overeenkomst genoemde reden, dan heeft Wederpartij geen recht tot weigering van de wijziging of ontbinding van de Overeenkomst. Een voorbeeld van een geldige reden is een wetswijziging waardoor de voorwaarden moeten worden aangepast.