Niet 80% van je leerrendement weggooien? Start met intervisie
Blogs
Milou Meijer
Blogs
2 min
0

Van kennis naar gewoonte met Intervisie

2 min
0

Binnen veel organisaties staat professionalisering op het programma. Er worden verschillende teamdagen en/of studiedagen georganiseerd, mensen krijgen opleidingen, cursussen en trainingen tot ze erbij neervallen en er wordt steeds opnieuw gekeken naar het optimaliseren van processen. 

Maar wat doet deze nieuwe kennis met je? Op welke manier zet je het in en zorg je voor je eigen professionalisering? 

Directe toepasbaarheid en relevantie 

De sleutel tot succesvolle professionalisering is niet het aanbieden van cursus na cursus of nog een nieuwe opleiding. De sleutel ligt erin dat de kennis die wordt geleerd aansluit bij de de dagelijkse praktijk én dat de nieuwe inzichten en ideeën direct in de praktijk kunnen worden toegepast. 

Intervisie is een manier om de directe toepasbaarheid en relevantie te vergroten. Zeker wanneer het gebaseerd is op eigen werkervaringen en casuïstiek. 

Het leerrendament van trainingen is laag

Door focus op de praktijk wordt het leerrendament vergroot van elke deelnemer. Tijdens intervisie brengt namelijk iedereen een casus in die in zijn/haar praktijk voorkomt. Dat sluit perfect aan bij de werkelijkheid van die betreffende deelnemer. 

We weten inmiddels dat het leerrendement van de 'alwetende docent' die iets overbrengt op de klas, erg laag is. Waarom? Omdat deze docent iets vertelt wat wellicht aansluit bij zijn/haar belevingswereld, maar vaak verder af staat van de deelnemers. 

Je herkent dit aan opmerkingen zoals: 'Maar bij ons gaat dit anders.' of 'Wij hebben hier echt geen ruimte voor.' 

Hoor je deze opmerkingen ook in cursussen of trainingen of betrap je jezelf erop dat deze opmerkingen tijdens een training wil eens door je hoofd spoken?
Dan is het leerrendement van je cursus of training extreem laag. 

Onbewuste filters 

Je filtert bewust, maar nog veel meer onbewust, de beelden uit jouw eigen organisatie en legt die over de situatie zoals het tijdens de training wordt voorgedaan, uitgelegd of besproken. Komen die beelden voor jouw gevoel niet overeen? Dan sla je de informatie nauwelijks op. Het is namelijk toch niet van toepassing in jouw praktijk. 

Leerrendament vergroten

Zoals eerder gezegd: het leerrendament van trainingen en cursussen is te vergroten. Door de theorie over te dragen, vervolgens elke deelnemer hier op zijn/haar manier mee aan de slag te laten gaan en hier vervolgens op te reflecteren.

Waarom dit wél werkt? De theorie heb je in je eigen context geplaatst. Door hier op te reflecteren in een groep gelijkgestemden - bijvoorbeeld aan de hand van intervisie - zorg je ervoor dat er steeds meer verbindingen ontstaan met de theorie en je eigen praktijk. 

Onderwijskundig heb ik het altijd over de 'haakjes' met bestaande kennis, kunde en vaardigheden die in je hoofd naar beneden vallen op het moment dat er nieuwe stof wordt aangereikt. Kun je deze nieuwe stof niet ophangen aan de 'haakjes' die al bestaan in je hoofd (omdat het bijvoorbeeld niet aansluit bij de context waarin jij werkt of omdat de voorbeelden die worden gegeven totaal niet passen bij jouw praktijk), dan kun je deze nieuwe kennis niet vergaren. 

Niet 80% van de kennis weggooien? Voeg intervisie toe aan je trainingen

Dus, wil je niet tot 80% van je tijd, je geld en je energie weggooien die je hebt gestoken in een training? Zorg er dan voor dat je een intervisie-traject koppelt aan je training. 

Wil je weten hoe je dit het beste vormgeeft? Neem gerust contact op en wij kijken met je mee! 

Reacties
Categorieën