Kernmodel/basismodel intervisie - intervisiemethode - intervisie-begeleiding.nl
kennisbank intervisie intervisiebegeleiding training opleiding cursus

Intervisiemethodiek - Kernmodel/basismodel

Het kernmodel is de basis van intervisie. Gebruik je dit model? Dan heb je de basis in handen waar elke intervisie-methodiek een variant op is. Super handig om mee te starten wanneer je een nieuwe groep voor je hebt zitten. 

Stappen Kernmodel/basismodel

  • Terugblik op voorgaande intervisie
  • Inbrengen van een casus 
  • Verhelderen van de casus (vragen stellen)
  • Reflectie en analyse door de groep 
  • Advisering 
  • Afronding en evaluatie

Waarom deze stappen? 

De stappen van het kernmodel zijn gericht op reflectie en niet direct op het oplossen van het probleem. Dat zie je in de stappen hierboven terugkomen: er worden eerst vragen gesteld, daarna wordt er geanalyseerd en pas aan het einde van de intervisie worden er tips en advies gegeven. De verhelderingsfase zorgt ervoor dat aannames worden losgelaten. Hierin is de rol van de intervisie-begeleider cruciaal. 

We zijn als mens namelijk geneigd om direct met advies te komen wanneer iemand ons een vraag stelt. In veel gevallen zie je dat de deelnemers hun advies ombuigen naar een vraag: 'Heb je al geprobeerd om ....?' of 'Waarom heb je nog niet geprobeerd om ....?' 

Door hier alert op te zijn en de deelnemers  te wijzen op vragen zoals deze, wordt een mooie intervisie tot stand gebracht. 

Effect van het kernmodel op het intervisie-proces

De structuur zorgt voor veiligheid, duidelijkheid en diepgang. Door de adviezen uit te stellen, ontstaat er meer ruimte voor inzicht en persoonlijke ontwikkeling (door zelfreflectie). In de afronding borg je het leren. Zeker wanneer je hier de volgende intervisie op terug komt. 

Reactie plaatsen

Waar start jij?

Groeimeesters - Meesters in Groei - Intervisie - Intervisiebegeleiding

Intervisie begeleiding

trainingen-intervisie-begeleiding-cursus-intervisie-begeleider

Cursus
intervisie-begeleider

trainingen-intervisie-begeleiding-23 in companu training intervisie

Incompany training