Wij begeleiden intervisie o.a. bij:
Wij begeleiden intervisie o.a. bij:
Versterk jouw positie binnen de zorg door reflectie en ondersteuning
Als zelfstandig zorgprofessional werk je dagelijks met mensen die je expertise en aandacht 100% nodig hebben. Je bent gedreven om het beste van je zelf te geven voor de cliënt, maar soms kan het eenzaam voelen om alles alleen te moeten doen. Of het nu gaat om complexe casussen, het bewaken van je eigen grenzen of het omgaan met lastige situaties – als ZZP’er in de zorg draag je veel verantwoordelijkheid.
De uitdaging: alles alleen doen
In de zorg word je constant uitgedaagd om beslissingen te nemen die grote impact hebben op het leven van anderen. Maar zonder een team om op terug te vallen of een wisselend team, kan de druk soms (te) groot worden. Hoe zorg je ervoor dat je jezelf niet voorbij loopt, maar wel blijft ontwikkelen? Hoe behoud je de zorgkwaliteit en loop je niet vast in dezelfde patronen? Daarnaast wil je misschien sparren over bepaalde dilemma’s of ideeën, maar weet je niet goed hoe je dit kunt doen binnen de organisatie waar je nu werkt. Je bent immers niet in loondienst...
Sparren met gelijkgestemden in de zorg
Intervisie biedt jou als ZZP’er in de zorg een veilige ruimte om je casussen en dilemma’s te bespreken met andere zorgprofessionals. Je kunt zelf met een groep ZZP’ers in de zorg starten met intervisie bij intervisie-begeleiding, maar je ook zelfstandig aanmelden. Wij zorgen voor een groep gelijkgestemden zodat je een manier van reflecteren op je eigen handelen hebt, nieuwe ideeën kunt opdoen en kunt leren van anderen. Dat doe je samen met collega’s die begrijpen waar jij tegenaan loopt. Zo krijg je de kans om jezelf te verbeteren en de balans gezond te houden. Daarnaast voldoe je direct aan de Wkkgz-richtlijnen en je punten voor V&VN, kwaliteitsregister paramedici, KNOV of andere beroepsorganisatie.
van aanmelding tot en met certificaat!
Wat intervisie bij intervisie-begeleiding.nl je kan bieden
Waarom intervisie voor ZZP'ers in de zorg?
Buiten de eisen van de Wkkgz en de richtlijnen van jouw beroepsvereniging zoals de V&VN, KNOV en Kwaliteitsregister Paramedici, ben je als zelfstandig ondernemer in de zorg altijd op zoek naar manieren om je cliënten de beste zorg te bieden. Intervisie helpt je om bewuster naar je eigen handelen te kijken, nieuwe oplossingen te vinden voor uitdagingen en te leren van anderen in hetzelfde werkveld. Intervisie voorkomt dat je vastloopt in je werk en zorgt dat de kwaliteit van je zorg blijft verbeteren.
Gun jezelf de ruimte om te groeien
Wil je meer voldoening uit je werk halen en je zorgkwaliteit tegelijkertijd verhogen? Gun jezelf dan de tijd en investeer in intervisie. Bij intervisie-begeleiding bieden we speciale trajecten voor ZZP’ers in de zorg waarin je in blokken van 12 weken intensief aan de slag gaat met eenzelfde groep. Onder begeleiding van ervaren professionals reflecteer je met hen op je werk, zodat je sterker staat in de praktijk. Daarnaast regelen wij alles van aanmelding tot en met certificaat.
Wij ondersteunen je volledig. Ontdek hoe wij dat doen door je hieronder aan te melden en sta open voor al het moois je tegemoet komt: het is je gegund.
Hi, ik ben Milou!
Leuk dat je de tijd neemt om te lezen over mij. Meer dan tien jaar geleden studeerde ik vol trots af als docent, klaar om het onderwijs in te gaan en mijn passie voor leren te delen met anderen. Na een korte, waardevolle tijd voor de klas, volgde mijn carrière echter een ander pad. Ik belandde als manager bij een zorginstelling. Hier maakte ik kennis met de vele vraagstukken, persoonlijke dilemma’s en complexe wet- en regelgeving die het werk zo uitdagend maken.
Al snel ontdekte ik dat deze vraagstukken om meer vroegen dan alleen individuele oplossingen. Er ontstond een natuurlijke behoefte om met collega’s te sparren en samen te groeien. Dat was mijn eerste échte kennismaking met intervisie, en wat bleek dat waardevol!
Wat begon in de zorg, groeide al snel uit tot iets groters. Niet alleen zorgprofessionals, maar ook docenten, overheidsmedewerkers en professionals uit diverse sectoren zagen de kracht van intervisie in. De afgelopen jaren heb ik met veel plezier intervisies mogen begeleiden en mijn achtergrond als docent verweven met mijn rol als intervisiebegeleider. Die unieke combinatie maakt dat ik zowel de inhoud als het groepsproces goed begrijp.
Vandaag deel ik mijn kennis en ervaring met de experts van het Netwerk Intervisie. Samen zorgen wij voor inspirerende en motiverende intervisiesessies waarin leren centraal staat. Onze begeleiders wisselen methodieken af, zorgen voor een positieve groepsdynamiek en scheppen een klimaat waarin ontwikkeling en groei centraal staan.
Wil je meer weten hoe intervisie jou en jouw team kan helpen? Neem dan contact met me op!
Zet vandaag de stap om te beginnen met intervisie!
Een intervisie is een gestructureerd gesprek waarbij wordt gekeken naar achterliggende denkpatronen, overtuigingen en (on)bewuste gevoelens van de casusinbrenger. Hierbij wordt tijden het inzoomen op de casus en de casusinbrenger een leerproces op gang gebracht. Tot slot worden tips en adviezen gegeven vanuit verschillende invalshoeken.
Tijdens een intervisie kun je op verschillende gebieden casussen inbrengen. Het meest waardevolle aan een intervisie is dat er dieper op jou als persoon en/of professional wordt ingezoomd. Dat maakt dat een geschikte intervisieleervraag een vraag is die op het snijvlak ligt van jouw werk en jou als persoon. Bijvoorbeeld: 'Hoe ga ik om met klanten die niet betalen?' Of: 'Welke alternatieve strategieën kan ik gebruiken bij het juist instrueren van mijn cliënten die hun leefstijl moeten verbeteren omwille van hun gezondheid?' Of: 'Ik heb het druk en vind het lastig om 'nee' te zeggen. Dat zorgt voor weinig focus. Wat kan ik hierin veranderen?'
Een intervisie groep bestaat idealiter uit een groep van 5 tot 8 personen. Op die manier weten wij een veilige sfeer te creëren en doet iedereen actief mee. Bij kleine groepen is het mogelijk om een groep samen te stellen met professionals uit dezelfde beroepsgroep (wij zoeken deze voor je) of professionals uit andere beroepsgroepen. Het kan enorm gaaf zijn om als zorgprofessional van een leidinggevende in de supermarkt te horen welke strategieën hij/zij gebruikt om met lastige klanten om te gaan!
Grotere groepen zijn ook mogelijk. We bekijken dan samen wat de beste mogelijkheden zijn voor jouw groep, jouw wensen en jouw doelen.
Een werkoverleg is gericht op procedures en praktische zaken. Wie voert welke taak uit, hoe kan dit verbeteren en welke vervolgstappen zijn nodig? Ook worden in een werkoverleg zaken besproken rondom systemen en zakelijke handelingen.
Bij een intervisie wordt er nauwkeurig gereflecteerd op de handelingen en wordt er gekeken naar onderliggende overtuigingen, denkpatronen en gevoelens. Deze beïnvloeden de handelingen maar zitten vaak in de zogenoemde blinde vlek van de casusinbrenger.
Tijdens een intervisie zijn er 3 rollen: de casusinbrenger, de deelnemers en de (professionele) begeleider.
De casusinbrenger brengt de casus in en alle deelnemers helpen de inbrenger reflecteren op zijn/haar eigen handelen, gedachten, overtuigingen en gevoelens die de handelingen hebben beïnvloed.
De (professionele) begeleider zorgt voor de structuur van het gekozen intervisiemodel en geeft sturing aan het proces. Je begrijpt dat het vaak lastig is om niet mee te praten als je zelf onderdeel bent van het team. Daarom is een professionele begeleider een uitkomst!
Integendeel. Het laat juist zien dat jij als professional in staat bent om je eigen handelen aan het licht te stellen. Dat je kunt reflecteren, onderliggende patronen bloot durft te leggen en je handelen aan kunt passen zodat het voor jou beter is. Intervisie is een passend leermiddel voor professionals die te maken hebben met dilemma's en uitdagingen.
Intervisie in de zorg is belangrijk omdat het je even stil laat staan bij je eigen handelen. Dit is verplicht vanuit de wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz). Hierin staat dat elke zorgprofessional verplicht is om op regelmatige basis te reflecteren op hun eigen professionele handelen en te leren van incidenten en calamiteiten. Daar is intervisie uitermate geschikt voor.
Intervisie is een vorm die veel gekozen wordt om te werken aan de kwaliteit van zorg.
Professionals doen intervisie omdat ze persoonlijke en professionele doelen willen bereiken. Daarnaast is het een goed middel om samenwerking en communicatie binnen het team en de organisatie te verbeteren.
Voor teamcoaching is intervisie geen geschikt middel op zich. Het kan wel aanvullend gebruikt worden op teamcoaching om de samenwerking en de communicatie te verbeteren op de punten die besproken zijn tijdens de teamcoaching.
Eén enkele intervisiesessie met een groep van 5 tot 8 personen duurt ongeveer 2 uur. In de meeste gevallen plannen wij trajecten in van 4 tot 8 intervisies per kalenderjaar. Zo kom je op regelmatige basis bij elkaar en leer je regelmatig stil te staan bij jouw handelen. Wil jij een keer een losse intervisiesessie om te proberen of intervisie iets voor jou is? Dan kunnen we die mogelijkheden bespreken!
De belangrijkste voorwaarde voor ons om een intervisiegroep te starten is een veilige sfeer. Deze sfeer kan het best worden neergezet wanneer een groep fysiek bij elkaar komt. Natuurlijk zijn er ook online mogelijkheden.
Bij een intervisiegroep zorgen we voor homogeniteit. Dat betekent dat jouw leidinggevende niet mag deelnemen aan jouw intervisiegroep, maar jij alleen met gelijkgestemde professionals een groep vormt.
Daarnaast is geheimhouding enorm belangrijk. Voorafgaand aan een intervisietraject maken wij deze regels altijd duidelijk zodat iedereen zich hieraan houdt en elke deelnemer een andere deelnemer kan aanspreken op gesprekken die niet fijn voelen.