Sector specifieke Intervisie voor de Zorg

Intervisie voor 

Zorg

Wie voor anderen zorgt, moet vooral voor zichzelf zorgen.

Hoe je als organisatie een intervisiecultuur opbouwt

Reflectie in een sector waar mensen centraal staan

Als zorgprofessional is geen dag hetzelfde. Jij staat klaar voor anderen, vaak onder hoge druk en met beperkte tijd en middelen. Maar wie zorgt er voor jou? Aan wie kun jij je verhalen kwijt en de interne twijfels die je hebt over beslissingen die je geheel zelfstandig moet nemen?


Geaccrediteerde intervisie in de zorg is vaak een 'moetje'. Maar wat als je van die verplichting een effectieve leersituatie kunt maken? Wij bieden zorgprofessionals de ruimte om stil te staan bij hun werk, dilemma's en zorgen dat er steun gevonden wordt bij vakgenoten. Herkenbare casuïstiek, gedeelde verantwoordelijkheden en vooral het delen van situaties en momenten die je anders niet (snel) met collega's zou doen. 


In een veilige omgeving zorgt dat voor verlichting, verdieping en een betere samenwerking.

Herkenbare uitdagingen in de zorg

Toenemende uitstroom

Balanceren tussen betrokkenheid en persoonlijke grenzen

Hoge werkdruk door toenemende administratieve lasten en gebrek aan waardering

15% minder uitstroom

Zorginstellingen die ons volledige programma volgen, zien tot 15% minder uitstroom.

Voor wie?

  • Teams in ziekenhuizen, jeugdzorg, psychologische hulpverlening en gehandicaptenzorg
  • Multidisciplinaire (para)medische praktijken (fysiotherapie, ergotherapie, diëtetiek, etc.)
  • Praktijkondersteuners en coördinatoren
  • ZZP'ers in de zorg

Voor wie niet?

  1. Medewerkers die geen openheid willen
  2. Teams die alleen snelle oplossingen willen
  3. Organisaties zonder draagvlak bij leidinggevenden
  4. Mensen die intervisie als verplicht nummer zien

Wat intervisie in de zorg oplevert

  • Minder werkdruk, meer regie
    Door te reflecteren en te spreken over uitdagende situaties, krijg je weer grip op je werk en je rol.

  • Herkenning van vakgenoten 
    Tijdens de intervisies ontmoet je collega's die weten waar je het over hebt. Door deze (h)erkenning zorgen we ervoor dat iedereen, elke intervisie weer, groeit.

  • Professionele én persoonlijke ontwikkeling
    Intervisie helpt om jezelf als professionals te blijven ontwikkeling. Wij gaan een stap verder dan de verplichting vanuit de zorgverzekeraar en/of beroepsvereniging. Dagelijkse praktijk bespreken, onderzoeken structurele oplossingen aandragen: dat doen wij zonder scholing, met de praktijk als leerschool.

  • Meer werkplezier
    Als zorgmedewerker raak je vaak overbelast. Juist dan is het belangrijk niet te verzuipen in de waan van de dag. Samen kijken we hoe jij de koers over je eigen handelen kunt behouden.

Meer weten over (geaccrediteerde) intervisie in de zorg?

Ontdek wat intervisie voor jou en jouw organisatie kan betekenen.