Intervisie in de zorg: dit is waarom het werkt!

'Blééhh, weer een verplicht nummertje.' 

'Ik heb er helemaal geen zin in.' 

'De verhalen die ik erover heb gehoord, zijn niet echt veelbelovend.' 

'Dit is echt tijdverspilling volgens mij...'

Dit zijn veel gehoorde reacties als ik deelnemers die voor het eerst aan een intervisie bij mij deelnemen vraag hoe zij deze intervisie beginnen. Vaak zijn de reacties zoals je leest niet lovend. Ik weet dat mijn manier van werken bij de meeste mensen goed aansluit en dat bijna iedereen na afloop van de intervisie gedraaid is in zijn of haar mening. Stiekem begin ik aan het begin van de intervisie met dergelijke opmerkingen met meer energie. Zo van: ik zal jullie laten ervaren hoe intervisie óók kan zijn. Het is geen tijdverspilling, integendeel...

Intervisie is in sneltreinvaart terrein aan het winnen binnen de gezondheidszorg en andere beroepsgroepen. Waar intervisie in eerste instantie alleen voor huisartsen en specialisten in het ziekenhuis een rol op de agenda had, wordt nu ook in de diëtetiek, alternatieve zorg en fysiotherapie steeds meer aandacht aan intervisie besteed. Binnen sommige beroepen is intervisie zelfs een verplicht jaarlijks terugkerend onderdeel geworden. 

Intervisie is geen theekransje

Ik kan me goed voorstellen dat bij het woord 'intervisie' wordt gedacht aan een relatief saaie samenkomst waarbij je bang bent dat het niet veel anders is dan een overleg. Wordt jouw intervisie niet professioneel begeleid door een begeleider met ervaring? Dan is de kans groot dat het een saaie bijeenkomst wordt en blijft. Een goede begeleider begeleidt jouw intervisie op een gestructureerde manier waardoor juist de kracht van vragenstellen, doorvragen en reflectie naar boven komt. Geen discussies, geen over-en-weer-gekibbel en geen kant-en-klare-oplossingen waar je toch niets mee kan. Nee, een intervisie is erop gericht om één casus te bespreken, maar vooral helpende vragen te stellen die tot (zelf)inzicht leiden. En het mooie daaraan is dat iedereen iets uit een intervisie leert. Of jouw casus nu besproken wordt, of niet!

Intervisie specifiek voor de zorg

Hoewel intervisie al jaren verplicht is in de advocatuur, binnen het onderwijs veel wordt gedaan en ook bij notarissen en accountants steeds meer opkomt, is intervisie voor velen vooral bekend uit de zorg. Binnen de zorg is de werkdruk hoog, komen steeds meer administratieve lasten en gaat er (tot grote ergernis van de zorgverlener) steeds minder tijd naar de patiënt/cliënt. Tijdens een intervisie zijn deze problemen te bespreken. Hoe kan ik beter met de administratieve last omgaan? Welke mogelijkheden heb ik? Welke belemmerende overtuigingen over administratie heb ik die mij in de weg zitten? Vragen die ik meer dan eens gehoord heb tijdens een intervisie met zorgprofessionals. 

De intervisie richt zich op een vraagstuk dat zowel werkgerelateerd is als een persoonlijke component in zich heeft. Wij richten ons tijdens intervisie altijd voornamelijk op het persoonlijke aspect. Welke patronen en paralellen zijn er te vinden? Het is namelijk de kracht van intervisie om deze persoon verder te helpen en soms overstijgen we daarmee de vakinhoudelijke vraag. Op die manier kan de inbrenger het geleerde niet alleen in deze casus aanpakken, maar neemt hij het geleerde ook mee naar andere dilemma's in het werk of zelfs daarbuiten! 

Intervisie werkt

Dat intervisie werkt hoor ik aan het einde van elke intervisie terug. Vooral deelnemers die nog geen intervisie hebben meegemaakt zijn verrast over de kracht ervan. De structuur zorgt ervoor dat we echt samen kijken naar onderliggende motieven, drijfveren of belemmeringen. En het fijne is: iedereen herkent wel iets in het verhaal van de ander. Zo leert dus elke deelnemer elke intervisie weer. Zelfs ik! 


Ook starten met intervisie en verzekerd zijn van een positieve leerervaring?