Voorbeelden intervisie casussen/inbreng

Intervisie voorbeelden: praktische casussen voor intervisies in verschillende beroepsgroepen

Dat jij deze blog leest betekent dat je aan de slag bent gegaan of gaat met intervisie. Wat een geweldige stap in jouw professionele én persoonlijke ontwikkeling! Intervisie biedt een gestructureerde methode om jou en je collega's te ondersteunen bij het oplossen van uitdagingen, het bevorderen van de samenwerking en het reflecteren op je eigen handelen.

Direct het ultieme stappenplan downloaden? Dat kan hier!

Maar hoe stel je een goede casus op? Hieronder deel ik een aantal concrete voorbeelden met je. Maar let op! Wil je echt iets uit je intervisie halen? Neem dan deze voorbeelden niet klakkeloos over, maar stel je eigen casus op. Wil niet alleen voorbeelden, maar weten hoe je je eigen casus goed opstelt? Lees dan deze blog.

Intervisie in het onderwijs

Intervisie binnen het onderwijs richt zich vaak op casussen die te maken hebben met klassenmanagement, omgaan met ouders/oudergesprekken en het verbeteren van de didactische vaardigheden van de docent.

Voorbeeldcasus 1 intervisie - onderwijs

Ik ervaar al enige tijd moeite met een leerling die regelmatig mijn les verstoort. De leerling vertoont in mijn ogen uitdagend gedrag, werkt. niet mee en leidt andere leerlingen af. Ik heb geprobeerd om met de ouders in gesprek te gaan, maar dat heeft niet tot verbetering geleid. Ik merk dat het mij stress geeft en dat ik niet meer met plezier voor deze klas sta, terwijl er leerlingen zijn die mijn aandacht wel nodig hebben. Hoe kan ik met het uitdagende gedrag van deze leerling omgaan, zonder dat het ten koste gaat van mijn energie?

Voorbeeldcasus 2 intervisie - onderwijs

De werkdruk valt mij steeds zwaarder omdat ik meer en meer administratieve taken erbij krijg. Ik moet mijn lessen voorbereiden, zeker voor taal vanwege de nieuwe leergang, de oudergesprekken en de kinderen die extra aandacht nodig hebben.. Hierdoor blijft er weinig tijd over voor mijn gezin. Mijn man klaagt als ik weer eens in het weekend aan de slag ga en ik heb het gevoel dat ik continu achter de feiten aanloop. De kwaliteit van mijn lessen leidt eronder en dat wil ik mijn leerlingen niet aandoen. Hoe kan ik dit alles zo inrichten dat er een betere balans ontstaat en ik niet constant op mijn tenen moet lopen?

Voorbeeldcasus 3 intervisie - onderwijs

Zoals jullie weten ben ik nieuw binnen het team van teamleiders en is dit mijn eerste intervisie in deze nieuwe rol. Dat vind ik spannend. Mijn casus gaat over mijn nieuwe functie omdat ik merk dat sommige collega's weerstand tonen tegen de veranderingen die ik wil doorvoeren. Ik wil graag een nieuwe leergang doorvoeren, maar mijn collega's vinden dit maar niets. Ze willen het onderwijs wel verbeteren, maar het team stelt zich voor mijn gevoel niet open voor nieuwe ideeën. Dat zorgt voor frustratie en twijfels over mijn leiderschap. Ben ik wel gemaakt voor deze functie? Hoe kan ik hiermee omgaan en mijn doelen toch realiseren?

Intervisie in de zorg

In de zorg ligt de focus vaak op ethische dilemma's, werkdruk en het verbeteren van de communicatie met patiënten of hun naasten. Pas op dat intervisies binnen de zorg geen casusbesprekingen worden. Hierbij wordt vaak gesproken over de casus, mogelijke aanpak en oorzaken, maar wordt weinig gereflecteerd op het handelen van de casusinbrenger zelf. Intervisie is erop gericht om samen te reflecteren op complexe situaties.

Voorbeeldcasus 1 intervisie - zorg

Als verpleegkundige in de thuiszorg begeleid ik een cliënt met complexe zorgbehoeften. De familie van de cliënt stelt hoge eisen en de familieband zit lastig in elkaar. Ze eisen dat er onmiddellijk uitgebreide rapportages beschikbaar zijn en ze tonen weinig begrip voor de werkdruk die ik heb. Ze verwachten dat ik veel meer tijd daar ben dan er eigenlijk voor staat. Ik voel me onder druk gezet en heb het gevoel dat ik nooit genoeg kan doen. Daarbij merk ik dat ik met steeds minder plezier naar deze cliënt toega, terwijl zij het hard nodig heeft en juist een hele lieve vrouw is. Mijn dagen worden steeds zwaarder, zeker wanneer ik naar haar toe ga omdat ik me al snel druk maak over wat me nu weer te wachten staat. Hoe kan ik op een respectvolle mannier grenzen stellen aan de verwachtingen van de familie, zonder dat ik de cliënt en mezelf tekort doe?

Voorbeeldcasus 2 intervisie - zorg

Door ziekte en tekorten bij personeel in ons verzorgingstehuis, voel me steeds zwaarder belast. De emotionele impact van het werk waaronder het afscheid nemen van bewoners, omgaan met het verdriet bij naasten en de hoge werkdruk zorgen ervoor dat ik me emotioneel uitgeput voel. Ik weet even niet meer wat ik moet doen om me op te laden. Hoe kan ik beter omgaan met de belasting (zowel fysiek als emotioneel) van mijn werk zodat ik hier weer veerkrachtig mee om kan gaan?

Voorbeeldcasus 3 intervisie - zorg

Zonder namen te zeggen, wil ik graag een casus inbrengen over een collega met wie de samenwerking niet lekker verloopt. Ik wil daarbij vooral tips en advies hoe ik beter met de collega kan omgaan, zonder de betreffende collega af te vallen. Ik hoop op jullie discretie en respect. Tijdens hectische diensten merk ik dat mijn collega niet adequaat reageert. Dat leidt tot spanningen binnen het team en beïnvloedt de patiëntenzorg. Ik voel me ongemakkelijk wanneer ik met deze collega ingeroosterd sta en weet niet goed hoe ik hem moet aanspreken op zijn gedrag. Hoe kan ik de samenwerking verbeteren en bespreekbaar maken zonder verdere conflicten?

Intervisie in advocatuur

In de advocatuur draait intervisie vaak om complexe juridische vraagstukken, conflicthantering en de balans tussen werk en privé. Intervisie binnen de advocatuur is verplicht, maar hoef om die reden niet zinloos te zijn. Het formuleren van een goede casus en het sparren over zaken zonder direct een collega aan te spreken, helpt om van de verplichte intervisie een leerzaam moment te maken.

Voorbeeldcasus 1 intervisie - advocatuur

Ik heb moeite met een cliënt die voortdurend eisen stelt die niet haalbaar of juridisch niet mogelijk zijn. Zij verwacht dat ik procedures start die weinig kans van slagen hebben en die ik helemaal niet wil starten. Ik leg haar dat duidelijk uit, maar daaraan geeft zij geen gehoor. Ik voel me onder druk gezet en merk dat het dossier me steeds meer energie kost, wat ten koste gaat van andere zaken. Hoe kan ik effectief omgaan met deze (en andere) veeleisende cliënt(en) en duidelijke grenzen stellen zonder dat het leidt tot escalatie of reputatieschade?

Voorbeeldcasus 2 intervisie - advocatuur

We weten allemaal dat sommige zaken een hoge werkdruk meebrengen, maar ik merk dat ik op dit moment aan meerdere complexe zaken werk waardoor ik onder hoge druk sta om uren te maken en deadlines te halen. Zo veel dat ik bijna kop je onder ga... Er is geen tijd meer voor sociale contacten en mijn vrouw vindt het steeds lastiger dat ik lange dagen werk. Dit is op dit moment zo'n 5 weken het geval en er is nog geen uitzicht op minder werken. Ik merk dat ik uitgeput raak, niet alleen door het werk, maar ook door het 'gezeur' van mijn sociale kring en dat de kwaliteit van werk eronder gaat lijden. Hoe kan ik een betere balans creëren op korte termijn, zonder dat mijn prestaties of positie binnen het kantoor in gevaar komen?

Voorbeeldcasus 3 intervisie - advocatuur

Als partner binnen dit kantoor merk ik dat er spanningen zijn binnen het team waarbij de jongere medewerkers zich niet gehoord voelen omdat - naar mijn idee - senior medewerkers weinig ruimte geven voor input. Ik weet hoe belangrijk het is voor de jongere medewerkers om zich thuis te voelen: zij zijn de toekomst van ons kantoor. Het leidt bij mij tot frustratie en verminderde motivatie. Zeker nu ik zie dat een talentvolle jonge collega is vertrokken. Ik worstel met het vinden van de juiste manier om de communicatie en samenwerking te verbeteren. Hoe kan ik bijdragen aan een betere teamdynamiek en samenwerking binnen het kantoor?

Waarom intervisie?

Intervisie is een moment waarop je kunt stilstaan bij je eigen handelen. In deze tijd zien we dat doorgaan, targets halen en vooral presteren het nieuwe normaal zijn geworden. Dat maakt dat er in veel gevallen weinig tijd is voor reflectie. Een moment van uitzoomen en terugkijken naar processen is een ondergeschoven kindje geworden.

Met intervisie zorgen we ervoor dat je wél stil kunt staan om te kijken naar je eigen handelen en het verloop van het gehele proces. Daardoor wordt de communicatie verbeterend en zien we dat de samenwerking versterkt wordt. Naast concrete oplossingen voor problemen ontstaat er ook wederzijds begrip binnen het team. Het is een investering in persoonlijke groei en teamontwikkeling die zichzelf dubbel en dwars terugverdient.

Meer weten?

Wil je meer weten en intervisie implementeren binnen jouw organisatie? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Met een uitgebreid netwerk aan intervisie-begeleiders zorgen wij ervoor dat jouw intervisie professioneel begeleidt wordt. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of ontdek onze cursussen om zelf intervisie-begeleider te worden.