Opdrachten voor het formuleren van een casus voor intervisie
Intervisie begint met een goed geformuleerde casus. Zoals je kun zien in mijn blogs (en vooral de hoeveelheid blogs die gaan over een casus), is voor velen het opstellen van een casus lastig. Al ben je een kei in het opstellen van een casus, hoe zorg je ervoor dat je een goede casus vindt in je werk? Om je te helpen, heb ik een aantal opdrachten opgeschreven voor je die je kunt uitvoeren tijdens je werkdag. Deze opdrachten helpen je om bewust stil te staan bij je handelen en vanuit daar een casus te formuleren die echt waarde toevoegt aan de intervisie.
Direct het ultieme stappenplan downloaden om jouw casus te formuleren? Dat kan hier!
Het dilemma-dagboek
Houd een week voorafgaand je intervisie tijdens je werkdag een dagboek/notitieboek bij. Noteer kort een moment waarop je twijfelde over een beslissing, een conflict of waar je iets langer dan normaal over na dacht. Beantwoord daarbij de volgende vragen:
- Wat gebeurde er precies?
- Wat raakte je daarin?
- Wat voelde ik in dit moment?
- Wat was mijn twijfel of uitdaging?
Kies voor de intervisie één moment waarin je dilemma het grootst is en werk deze uit als casus voor je intervisie.
De reflectie-radar
Ga aan het einde van je werkdag na, denk terug aan een taak, overleg of situatie waarin je:
- Niet volledig tevreden bent over je aanpak.
- Het gevoel had dat het anders kan of beter kan.
- Feedback kreeg die je aan het denken zette.
Schrijf de situatie op en geef antwoord op de vraag: 'Wat in deze situatie gaf me een vervelend gevoel en waarom?' Dit kan dienen als startpunt voor je casus.
3x-waarom
Als je merkt dat je ergens tegenaan loopt tijdens je werk, maar nog niet de kern van het probleem kunt achterhalen, kies dan voor de 3x-waarom methode. Stel jezelf simpelweg 3x de waaromvraag op je dilemma. Bijvoorbeeld:
- Waarom ergerde ik me tijdens het overleg?
- Waarom heb ik daar toen niets mee gedaan?
- Waarom voel ik me onzeker in dat soort situaties?
Door een aantal keer de waarom vraag te stellen, kom je vaak tot de kern. Schrijf je antwoorden op en gebruik ze als start voor het schrijven van je casus.
Onderliggende patronen zoeken
Noteer aan het einde van je werkdag twee situaties:
- Een situatie waarin je een compliment hebt ontvangen of positieve feedback kreeg.
- Een situatie waarin je kritiek of verbeterpunten hoorde.
Vergelijk deze twee situaties met elkaar:
- Wat deed je anders in beide situaties?
- Wat zou je kunnen leren van de situatie waarin je kritiek kreeg?
Gebruik het inzicht om een specifieke vraag te formuleren over het patroon of het kritieke punt dat je hierin opvalt. Bijvoorbeeld: 'Hoe kan ik zorgen dat ik ook in kritische situaties rustig en constructief blijf?'
Andere perspectieven belichten
Stel dat je feedback krijgt van een collega, dan kun je dit gebruiken om in te dienen als casus wanneer je zelf niet ziet waarom deze collega dit zegt. Je wil dan op zoek naar jouw blinde vlek door andere perspectieven te belichten op de situatie. Wanneer je geef feedback krijgt, kun je er ook om vragen door bijvoorbeeld de onderstaande vragen te stellen aan een collega tijdens een pauze:
- Wat vond jij opvallend aan hoe ik deze situatie aanpakte?
- Zie jij iets waarin ik kan groeien?
Schrijf de feedback die je krijgt op en kijk hoe je dit kunt gebruiken als basis voor je casus. Bijvoorbeeld: 'Mijn collega vindt dat ik vaak veel verantwoordelijkheid neem in teamoverleggen. Hoe kan ik dit anders aanpakken?'
Wil je meer tips over het opstellen van een goede casus? Lees dan deze blog even!