Intervisie in jouw organisatie: kosten, verplichtingen en duurzame borging

Steeds meer organisaties zetten intervisie in om medewerkers professioneel te laten groeien. We zien dat de attentie verschuift van intervisie in de zorg, naar het onderwijs en zelfs in het bedrijfsleven. Het is ook een waanzinnig middel om in te zetten en samen te reflecteren en stil te staan bij de dagelijkse gang van zaken. Om te onderzoeken hoe iedereen in de wedstrijd staat en waar dingen schuren of wringen. 

Toch leeft er binnen bestuurders, HR en teamleaders nog een aantal praktische vragen. Want het is een behoorlijke investering: je zet 6 tot 8 medewerkers (vaak betaald) 2 uur lang bij elkaar én huurt in de beginfase een externe intervisie-begeleider in. Ik heb in deze blog voor je de belangrijkste en meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee! En als je twijfelt: wij leveren al-tijd maatwerk. Dus schroom niet om een kennismaking in te plannen zodat we samen naar jouw situatie en jouw wensen kunnen kijken.


Wat kost intervisie-begeleiding?

De kosten van externe inhuur van een intervisie-begeleider verschillen per organisatie en zijn afhankelijk van een aantal factoren: 

  • het aantal deelnemers 
  • het aantal groepen 
  • de duur van de bijeenkomsten 
  • de frequentie van de bijeenkomsten in het traject 
  • de keuze voor externe begeleiding, intern opleiden of extern opleiden 
  • de duur van het traject

Gemiddeld liggen de kosten voor externe intervisie-begeleiding tussen de €300,- en €550,- per sessie. Praat je met andere begeleiders van wie het tarief lager ligt? Dan hoor je vaak dat er nog voorbereidingstijd e.d. bijkomen. Dat doen wij niet. We houden van transparantie. Voor de kosten per bijeenkomst, regelen wij alles voor je: de voorbereiding, het contact, de afsluiting, verslaglegging, etc. Het enige wat we niet doen, is het regelen van een locatie. Maar in de meeste gevallen kan dat gewoon op jullie locatie. 

Belangrijker dan de prijs is het rendement. Een goed ingerichte intervisie binnen een goed ingericht intervisie-traject leidt tot:

  • minder uitval en verzuim;
  • een betere samenwerking;
  • effectievere besluitvorming;
  • steun binnen het team. 

Intervisie is daarmee geen kostenpost, maar een investering in kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid.

Is intervisie verplicht in de zorg?

Intervisie is niet wettelijk verplicht, maar wordt in veel sectoren wel aangeboden of gevraagd van de beroepsvereniging waar de therapeut/zorgverlener bij aangesloten is. 

In de meeste gevallen zijn onze trajecten volledig geaccrediteerd. 

Is intervisie verplicht in het onderwijs?

Ook in het onderwijs is intervisie niet verplicht, hoewel schoolleiders wel moeten aantonen dat ze een vorm van reflectie toepassen en dat kán intervisie zijn. 

Intervisie in de zorg en in het onderwijs is vaak onderdeel van:

  • professionele standaarden 
  • kwaliteitsbeleid 
  • herregistratie- en scholingseisen 

Organisaties die intervisie gebruiken rondom deskundigheidsbevordering, reflectie en kwaliteit, hebben hun professionele norm goed staan. Maar zoals gezegd wordt ook zonder de verplichting intervisie steeds vaker ingezet als professioneel overleg. 

Wat is het verschil tussen intervisie, teamoverleg en teamtraining?

Organisaties die nog niet goed weten wat intervisie nu echt inhoudt, hoor ik veel dat men denkt dat het 'een soort teamoverleg' is of zelfs 'teamtraining'. Het wordt dus regelmatig verward met andere vormen van overleg of training, maar ze hebben een totaal ander doel. Laat het me je uitleggen: 

Teamoverleg

  • is gericht op afstemming, besluiten nemen en planningen maken 
  • gaat over wat er moet gebeuren en wanneer dit klaar moet zijn

Teamtraining

  • is gericht op het trainen van teams met nieuwe informatie vanuit een expert
  • gaat over het aanleren van nieuwe vaardigheden of kennismaken met nieuwe theorie (en deze toepassen)

Intervisie

  • is gericht op reflecteren (terugkijken en naar binnen kijken) en leren 
  • gaat over hoe je handelt en waarom

Intervisie is geen vervanging voor overleg of voor teamtrainingen, maar een aanvulling. We zien in veel gevallen dat teamtrainingen leuk zijn, maar over de waarde ervan valt te twisten. Welke vaardigheden pas je nu echt toe in de praktijk? Dat is waar intervisie om de hoek kan komen kijken: we reflecteren op de theorie en op het handelen op dit moment in de praktijk. Waarin kun je verbeteren? Intervisie kan ook als losstaand initiatief worden neergezet om te bespreken welke dilemma's de deelnemers tegenkomen en hoe ze daarop reageren. Door de verschillen te zien en duidelijk te scheiden, ontstaat er meer rust en diepgang in organisaties waardoor intervisie een passende verdiepende stap is. 

Hoe borg je intervisie in een organisatie? 

Intervisie werkt alleen als het structureel is ingebed in de praktijk. Dat betekent niet dat je elke week samen hoeft te zitten, maar wel dat er een planning moet zijn. Dit is één van de redenen dat wij werken in trajecten: dat heeft een begin en een eind. Committeer je aan een traject? Dan maak je dat traject ook af. Daarna staat het vrij om te wisselen van groep, kunnen we kijken naar nieuwe groepssamenstellingen, thema's en opnieuw naar de frequentie. 

Een goed ingericht traject vraagt om:

  • duidelijke doelstellingen (waarom doen we dit en wat levert het ons op?)
  • vaste momenten in de agenda (we plannen het hele traject tijdens de eerste bijeenkomst)
  • ondersteuning vanuit management en directie (intervisie is goed en helpend)
  • aandacht voor kwaliteit en begeleiding (toetsen wat men hiervan vond en wat er beter kan)

Wij zien dat veel organisaties bezig zijn met intervisie en we weten dat het niet altijd op de juiste manier gaat. We kijken daarom met veel organisaties mee. We brengen in kaart wat er nu al gebeurt, wat de gewenste resultaten zijn en hoe we dat (samen) kunnen bereiken. In veel gevallen betekent dat dat we een stukje begeleiding overnemen om iedereen te laten ervaren wat een goede intervisie is. Daarna leiden we mensen op binnen de organisatie om de begeleiding over te nemen van ons en daarna blijven we in beeld om te monitoren en te ondersteunen waar het nodig is. 

veel organisaties kiezen ervoor om interne begeleiders op te leiden zodat de kennis en continuïteit gewaarborgd blijft. Dat is iets waar wij met je meedenken: we blijven jaarlijks vinger aan de pols houden zodat je nieuwe begeleiders kunt (laten) opleiden, trajecten zorgvuldig kunt neerzetten waardoor de motivatie groot blijft.

Wat als intervisie niet werkt in mijn team? 

De vraag hierbij is wat de oorspronkelijke doelstelling van intervisie is geweest. Ik zie heel vaak dat men intervisie inzet als een middel om communicatie of samenwerking te verbeteren. Fantastisch als dat een gevolg is van intervisie (en in de meeste gevallen is dat het ook), maarrr... dat is niet het doel van intervisie. Dus hier weer het antwoord waarom het begin van een goed traject met een duidelijke doelstelling zo ontzettend belangrijk is. Voor de groep, zodat ze weten waar ze naartoe gaan. Voor het management en directieteam, zodat zij weten wat het hen gaat opleveren en voor jou als begeleider zodat jij weet wat je aan de groep kunt vragen om te toetsen of je 'on track' zit. 

Als intervisie niet werkt, ligt het vooral aan de randvoorwaarden. Veelvoorkomende oorzaken van een niet werkende intervisie zijn:

  • onvoldoende veiligheid in het team
  • onduidelijke doelstellingen 
  • vrijblijvendheid in aanmeldingen en deelname 
  • gesprek aan structuur en/of begeleiding 
  • onduidelijk traject met matige inbreng 
  • een te grote groep 

In plaats van intervisie af te schrijven omdat men het niet waardevol vindt, is het dus van belang om te onderzoeken wat er nodig is om het wél te laten werken. Dat onderzoek doen we graag samen zodat jij gebruik kunt maken van onze expertise en ervaring. Soms is een andere samenstelling, methode of begeleider al voldoende om grote verschillen te maken.

Een goede intervisie vraagt om organisatiekracht 

 Intervisie in organisaties, of het nu draait om de verplichte intervisies in de zorg en advocatuur, of in het onderwijs of andere bedrijven, het blijft een organisatie. En die organisatie vraagt meer dan goede bedoelingen en fijne intenties. Het vraagt om een visie, commitment en aandacht voor kwaliteit. Alleen dan kan intervisie goed worden ingebed in de organisatie en draagt het bij aan professionele groei én organisatieontwikkeling. 

Wil jij ook intervisie op een duurzame manier inzetten binnen je organisatie? Dan is het belangrijk dat je verder kijkt dan een losse sessie. Je hebt een stevig fundament nodig en laten wij daar nu net de expert in zijn...